31.3.11

Bawak bekal sendiri lagi bagus

Bad Canteen Food - read more

Salam,

Berita seperti di atas bukan kali pertama keluar suratkhabar, masalah keracunan makanan di kalangan pelajar pun dah berkali-kali berlaku. 

Tak dinafikan sebagai ibu bapa yang bekerja kita dihimpit dengan kekangan masa nak menyediakan itu dan ini untuk anak-anak KECUALI pada mereka yang betul-betul mengambil berat tentang pemakanan dan kesihatan anak-anak.

Dan aku jugak antara ibu yang bekerja, bergelut dengan masa yang ada. Walaupun anak ada 2 je, tapi pun tak selalu aku sediakan bekal untuk mereka. Kejap buat, kejap tak buat. Kejap jadik rajin, kejap lagi malas. Mental pun kena kuat. Tapi kalau kita sayangkan anak-anak, rasanya semua ibu akan sanggup buat apa saja kan.

Bekal air masak memang jadik kewajipan tiap hari. Aku memang tak galakkan anak-anak minum air manis apatah lagi bawak air manis ke sekolah. Zarif belum sekolah rendah lagi, tapi dari sekarang aku dah latih dan ajar dia kebaikan dan kelebihan minum air masak. 

Macam tu jugak dengan bekal. Time aku rajin, memang aku akan bawakkan bekal untuk dia. Sekurang-kurangnya terjamin lah kebersihan makanan, paling koman pun aku bawakkan bekal roti la. Kita sendiri sediakan, dah tentu kita lagi tau tahap penyediaan makanan tu bersih kan.

Lagi satu, aku suggest korang baca buku ni..


Buku dari Wardina, punya banyak ilmu dan pengalaman yang kita boleh share sesama. Panduan bagi kita yang punya anak-anak kecik yang meningkat besar.

Sesamalah kita dapatkan manfaat, kalau sayangkan anak kita. Aku tau tak semua kantin kotor dan tak semua kantin tak jaga kebersihan. Cegah dulu lebih baik sebelum berlaku sebarang kemungkinan pada anak-anak kita.

Nak tau resipi-resipi hebat pergilah jengah ke blog-blog masakan yang ada sekarang ni. Semua di hujung jari je..klik..klik..klik..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...