5.4.11

Bila anak terlebih emosi

Salam,

Malam tadi berlaku peristiwa yang baru dalam hidup aku..Cheh ayat macam apa je..Sebenarnya kan, aku nak buat entry pasal zarif main bolasepak dalam sukan sekolah dia, tapi nanti dulu la..
Yang ni lagi penting..Aku takmo nak berkias-kias, direct aje ok...

Mrhubby langgar kucing kitaorang dan zarif sedih sangat.


Nama kucing ni Puyol. Sebenarnya kan, mrhubby tak sengaja langgar, dia terlanggar. Untuk pengetahuan, kejadian berlaku lebih kurang pukul 9 malam, waktu aku tengah tido kejap kat umah. So, aku tak boleh jadik saksi sebab aku tak nampak apa-apa sampailah pagi ini.

Sebenarnya waktu kejadian mrhubby dan kids baru balik dari kedai belikan makanan untuk puyol, sedih tak? Kucing ni pun bukan kitaorang yang bela, dia yang datang-datang kat umah kitaorang..Dah 3 tahun kot puyol stay kat umah kitaorang. Dan puyol ni pulak tak reti nak pegi-pegi umah orang lain, suka lah kat umah aku ni. Mengada-ngada atau istilah lainnya manja kot..ermm..

Satu perangai dia yang memang aku tak gemar, bila kitaorang balik, dia suka terjah-terjah keta kitaorang..Jadi, malam tadi puyol buat aksi terjah kereta mrhubby la..Dan selalunya dia bernasib baik..TAPI malam tadi nasib tak menyebelahi dia..Puyol cedera..Dia terus pergi kat umah jiran sebelah dan duduk bawah keta jiran aku sampai pagi ni. Mrhubby dah jenguk2 tapi tak dapat pastikan tahap kecederaan camana..Sampai pagi ni kitaorang tak tau tahap kecederaan dia camana? Parah atau tak?

Ok, yang aku nak citer ni adalah zarif. Dia punyalah sedih sampai nangis teresak-esak, menyalahkan mrhubby. Dia kata kucing comel kenapa mesti abah langgar dia? Aku pulak yang sedih..nak menenangkan dia dan psiko dia pun hampir gagal..

Perangai dia serupa macam adik-adik aku yang sayangkan kucing. Tapi sebagai ibu, aku cuba pujuk sebaik mungkin dan alihkan perhatian dia pada benda lain. Aku tau dia trauma sebab dia boleh dengar kucing tu mengiau kuat kena langgar tu. Bila dia menangis tu, aku pun sedih sekali dan nak nangis..Tak taulah puyol camana ek? Kalau puyol mati aku sedih, kalau dia hidup dan cedera pun aku tetap sedih dan susah hati..hmmm...trauma..traumaa...

Ingat jadi ibu ni senang ke?

*Selalu ingat pesan abah, nak besarkan anak bukan mudah, kena melalui berbagai fasa kehidupan*

4 comments:

  1. huhuhu... kenapa abah langgar puyul..!!!! kesian tau... dulu Yana ade sekor ank kucg.. tapi bukn kene lnggr.. kene gigit ngn bapak dia kot.. habis koyak pehanya.. memang sdih gila.. tak bawk g klinik pon.. sapu minyak gamat je.. smpai dia pulih.. tak lama pastu dia pon mati.. banyk kucing Yana da mati.. siannye....!!

    ReplyDelete
  2. ala yana, tak sengaja la..akak pun sedih jugak..

    ReplyDelete
  3. wuuu nak besarkan anak mmg tak mudah.saye percaye cakap pakcik ihikk

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...