28.6.11

Aku bersyukur

Salam,

Semalam one of my friend dari sekolah chat dengan aku. Dia tanya ada kerja kosong tak kat UTHM? Buat masa sekarang takde lagi la jawatan kosong. Dia dah takde kerja, kena VSS dari tempat kerja lama. So dah 2 bulan tak bekerja. Aku simpati dengan nasib dia, yelah, dia dah berkahwin, dah ada anak kan, suami pulak kerja sendiri.

Tambahan pulak nak raya lagi ni kan..Yelah kan, aku paham sangat keadaannya. Aku suggest dia buat online business, tapi dia tak minat dan ada masalah lain pulak. Insyaallah aku percaya ada kehidupan yang baik untuk kawan aku ni..mudah-mudahan kan..

Dalam hal ni aku bersyukur pada Tuhan, bersyukur dengan keadaan diri sendiri. Mungkin nasib tak sebaik orang lain, tak semewah orang lain, tapi aku bersyukur seadanya. Punya kerja, punya anak-anak yang sihat dan punya keluarga yang penyayang..

Kadang bila emosi dan tertekan, mulalah aku rasa yang bukan-bukan, rasa kenapa hidup ni macam gini-gini, rasa kenapa Tuhan tak adil? Tapi selalu jugak aku ingatkan diri fikir positif dan selalu pandang depan. 

Aku percaya setiap orang dah ditentukan jalan hidupnya. Tinggal diri sendiri kena berusaha, berusaha mencari kehidupan yang lebih baik.

Mana ada orang takde masalah kan? Semua orang ada masalah termasuklah aku tapi cara kita nak menerima dan menangani tu. Gaduh? Hmmm, confirm ada gaduh sikit-sikit dengan pasangan..Of course la kan, tapi gaduh tu nak mencari penyelesaian yang baik. Kenapa boleh gaduh? Pasal bila dah buat perbincangan baik-baik tapi tak capai kata sepakat, at the end gaduh. Tapi bukanlah gaduh baling-baling barang..Gaduh-gaduh manja gitu, lepas tu baik semula..Kan?

Pokok pangkalnya di sini adalah bersabar dan bersyukur..Kemudian berusaha okeh..Rezeki ada di mana-mana. Syukur padamu Tuhan..

4 comments:

  1. betul betul kak..kadang-kadang ada yang lebih susah dari kita..kata ustaz kazim juga nak cara pupuk rasa syukur pandanglah org yang lebih susah..nak beriman/berilmu pandanglah orang yang lebih ilmunya.

    semoga kawan akak, mudah rezekinya..Amin

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...begitulah, kena pandai mengalah dan bersyukur...
    salam singgah kenalan.....follow²

    ReplyDelete
  3. Dia itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang..
    sentiasa ada rzeki selagi kite berusaha..

    selebihnya kita serahkan padaNya..
    smga makin dilimpahkan rzeki buat keluarga kamu ya ;)

    ReplyDelete
  4. betullah apa yang zakiah cakap tu..
    azam-thanks..nanti kita g blog awak ye..:)
    pinky momma-thank you dear..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...