1.2.12

Jual produk pada budak

Petang semalam, Zarif bagi aku satu kertas;

Zarif : Ibu, kita nak beli ubat ni (sambil tunjuk kat kertas tu)

Aku : Ubat apa ni? (sambil nengok iklan kat kertas tu - oh, ubat macam produk homeopathi, ala yang macam formula kecergasan minda tu)

Zarif : Kita nak beli, boleh tak? Ustaz suruh beli..

Aku : Ustaz kat mana? Tempat ngaji ke?

Zarif : Tak..kat sekolah petang (means sekolah agama la kot..)

Aku macam rasa pelik la kan..Ermm..Jual produk pada pelajar? Pada aku, produk tu tak salah pun, malah aku rasa produk tu bagus, but then bagi pada budak-budak? Dan budak-budak macam Zarif akan balik mengadu kat aku mintak duit untuk beli produk tu..

Bila cakap tak boleh beli, nak marah dan nangis pulak..Yelah kot, mungkin dia rasa apa yang ustaz ataupun cikgu suruh beli, dia kena beli, kalau tak beli takut kena marah kot? ----- Mungkin budak fikir cam gitu kan..

Tapi aku tak bagi duit lagi pun, aku nak buat-buat lupa nengok tengahari ni macamana reaksi dia, ingat ke tak pasal nak beli produk ni..

Pada cikgu-cikgu ke ustaz ke atau sapa-sapa pun, sama ada agen produk apa sekalipun, boleh je kalau nak jual produk, tapi aku rasa bukanlah di dalam kawasan sekolah ataupun jual direct pada budak-budak. Logiknya kita tau budak-budak ni kan senang dipengaruhi..

Tak taulah sekarang ni kalau memang dibenarkan jual produk-produk gini direct dengan budak-budak...

7 comments:

  1. Kesian pada anak2 yang tak tahu apa2. Akhirnya yang jadi mangsa, ibubapa juga. :(

    ReplyDelete
  2. macam kes semalam, tahfiz kena bersihkan kebun sawit..
    eikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

    ReplyDelete
  3. mmg biasa sgt kalau anak balik bagi kertas... produk homeopati tulah salah satunya. tapi biasanya izan buat tak tau je.

    ReplyDelete
  4. diaorang nak jual produk homeopathi memang guna cara mcm tue..budak kan tak tahu apa2..

    ReplyDelete
  5. "ustaz suruh beli" => melampaunya ustaz tu la.. haishh

    ReplyDelete
  6. wah baguslaa jadi cikgu nowadays, sambil mengajar boleh buat side income. murid2 sure paksa ibu bapa. gitu?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...