19.6.12

Bersyukur | Terima kasih Tuhan

Entah kenapa waktu ni nak melahirkan rasa bersyukur yang amat sangat. Bersyukur sebab aku punya kerja tetap. Kenapa tetiba?

Last week pergi bakery, nampak ada beberapa budak Melayu yang kerja situ (bukan bakery orang Melayu). Kesungguhan mereka bekerja buat hati ini terus rasa insaf. Yeaa, insaf ok. Insaf kerana Tuhan bagi aku peluang, bagi aku kerja yang baik sesuai dengan kelulusan yang ada. Yelah, walaupun gaji taklah seberapa tapi aku kena bersyukur jugak sebab pendapatan aku adalah tetap setiap bulan malah ada banyak faedah sebagai kakitangan kerajaan.

Aku sedar bukan senang nak dapat pekerjaan sebab aku dapat rasakan cabaran nak dapat kerja. Entah berapa banyak interview (baik kerajaan mahupun private) yang aku pergi. Interview kat kilang jangan cakaplah, keluar masuk kilang kat JB dengan Pasir Gudang tu dah berapa kali. Tapi segala yang berlaku adalah atas kuasa Tuhan dan aku memang sangat bersyukur dengan keadaan aku sekarang.

Andaikata la aku yang bekerja di bakery itu, pastinya juga aku bersyukur yang amat kerana masih punya pekerjaan, dan aku rasa kalau budak-budak melayu yang kerja kat bakery tu dapat kerja di tempat aku pastinya mereka akan berlipat ganda bersyukur agaknya kan..

Terima kasih Tuhan!

8 comments:

  1. Kakcik suka dengan anak2 Melayu yang tak memilih pekerjaan (asalkan halal) dari melepak atau merempit...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah krn punya pekerjaan dan pendapatan kan.. walau sekadar kerani cabok.. :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah. Sy hepi mrk keje dgn bersungguh-sungguh. Sy hepi jugak sbb kita sama2 bersyukur dgn ape yg kite ade. Kite rs susah, tp ade yg lagi susah. Tp yg lagi susah dr kite tak merungut susah pun. Kita yg agak senang sket ni asyik merungut itu tak ckp, ini tak ckp. Sebab ape? Sbb kite tak nak belajar bersyukur. Dah dpt, nak lagi. Dah dapat, nak lagi...

    =(

    ReplyDelete
  4. Memang bukan mudah nak dapat kerja skrg, yang penting kerja itu halal. ALhamdulillah juga walau akak hanya surirumah, masih punya suami yang bekerja tetap yang dapat membahagiakan kami sekeluarga....syukur padaMu Allah.

    p/s: Huda, akak dah update citer hari keluarga FKMP....:)

    ReplyDelete
  5. Sy sokong. Pd sy, wlaupun penat bekerja n tensen sebagai guru, syukur sb ada keje. Manfaat lain byk, jgn banding dgn org yg lg hebat, takkan puas hati kita selamanya.

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah kita punya kerja kan? Apa2 pekerjaan pun, asalkan halal.... Daripada gelandangan yang tiada kerja, rumah... sayu tgk keadaan dorg..

    ReplyDelete
  7. ZAman skarang mmg ssh nk dpt kerja..smkin byk cabaran..walau kerja apa pon kita..dr tahap profesional hingga ke bawahan.. apa2 pon..kt hrs sntiasa bsyukur..sekurangnya msh ada rezeki buat kt,

    ReplyDelete
  8. even sy cume keje kilang...sy tetap bersyukur.. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...