27.3.13

2 ke 3 bulan?

Salah seorang kawan aku yang tengah pregnant (tapi kerja di KL) dalam dilema samaada nak cuti bersalin 2 atau 3 bulan dan masih dalam pertimbangan untuk buat keputusan.

Yup terpulang pada masing-masing, even aku sendiri pun masih goyah lagi walaupun haritu dah bagitau bos besar yang aku akan amik cuti bersalin 2 bulan je. Bos besar pun terkejut dan tanya kenapa tak amik 3 bulan? Jawapan aku, "Saya kesian kat bos-bos kalau kena tinggal 3 bulan sebab sorang lagi PA pun akan bersalin selang sebulan dari saya.."

Hmmm, jawapan macam pentingkan kerja dari anak kan? Rasa macam "bodohnya nak amik 2 bulan sebab hak kita dapat cuti 3 bulan.."

Bos besar tanya aku, "Suami tak marah ke amik cuti 2 bulan je?" Hmmm, mrhubby ni ikut je aku, dia memang takde hal. Semua pun atas diri aku sendiri. Cuma aku sendiri rasa 3 bulan adalah tempoh yang terlalu lama. Ada kebaikan cuti panjang tu sebab dapat layan dan bagi perhatian pada anak sepenuhnya terutama dapat breastfeed dengan penuh tenteram dalam tempoh tu.

CUMA...aku sendiri akan cuti bersalin (aku dah kira-kira) kalau 2 bulan je dah sampai tempoh hari raya, dan dalam tempoh aku cuti bersalin tu adalah waktu sekolah, kalau cuti sekolah sedap jugak cuti 3 bulan  kan? Hehe.

Takpelah terpulang pada masing-masing nak buat keputusan. Buat masa sekarang keputusan aku cumalah nak amik cuti selama 2 bulan, tapi akan datang bila tiba masanya tak pasti lagi kot-kot keputusan ni berubah ke..

Lagi satu, manalah tau kot-kot jugak aku nak tambah sorang ke dua anak lagi, kan ke dah rugi aku amik cuti 3 bulan, ehhh rezeki Tuhan nak bagi takkan nak tolak kan, hehehe.


2 comments:

  1. Yupp.. kalau masih muda dan bercadang nak anak lg baik amik cuti 2 bulan je tp kalau dah last pregnancy.. perabis je 3 bulan tu... kalau ada 4 bln pun boleh...

    ReplyDelete
  2. kalau anak sulung boleh la amik 3bulan tapi kalau dah beranak dua ke 2bulan pon cukup kot.. lagipon kang amik 3bulan xleh beranak ramai pulak kan kak..hee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...