8.10.13

Filem Tanda Putera ada sesuatu

Semalam duduk kat rumah sambil jaga Zara aku pun gatal tangan amik filem Tanda Putera yang dah ada kat Astro First. Orang lain dah lama nengok tapi aku baru terhegeh-hegeh nak nengok..

Terus terang aku dah jatuh cinta dengan filem ni..Tak taulah untuk orang lain tapi bagi aku yang minat sejarah dan juga minat pada cerita-cerita based true stories cerita ni memang ada sesuatu. Tentang persahabatan baik antara Tun Abdul Razak dan Tun Dr Ismail yang sanggup mengetepikan masalah kesihatan demi negara..SINOPSIS PENUH


Sungguh selama ni aku selalu confuse antara Tun Abdul Razak dan Tun Hussein Onn yang mana satu PM yang kedua, tapi lepas nengok filem ni confirm aku akan ingat sampai bila-bila yang Tun Abdul Razak itulah PM kita yang kedua. 

Dan melalui filem ni jugaklah aku lebih mengenali Tun Dr Ismail yang aku sendiri tak sangka rupanya pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri kepada Tun Abdul Razak. Sambil nengok filem ni sambil aku google (dengan smartphone la) kisah dan sejarah Tun Dr Ismail. 

Entah kenapa aku memang jatuh cinta dan suka sangat dengan filem ni dan buat aku nak nengok berulang kali. Semua pelakon memang hebat dan bagi yang terbaik untuk filem ni.

Kesimpulan aku dapat dari filem ni? Aku lebih menghargai sejarah dan kisah lalu..Dan pastinya bukan mudah menjadi orang pertama negara yang perlu memuaskan hati rakyat berbilang kaum.. 

Sekian ~

 



5 comments:

  1. setuju tu kak huda.. Queen pun dh rancang nk subcribe filem ni hujung minggu nnt.. baru syok nk tgk...

    ReplyDelete
  2. tula queen tgk teaser pun mcm best je citer ni.. siapa yg buta sejarah tu mmg elok la tgk cerita ni kan... Queen pun bercadang nk beli this weekend baru syok tgk ulang2 kali.. hehehe

    ReplyDelete
  3. Kakak belum menoton filem ini. Nak juga tahu kalau ada peluang.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,

    kak ati pun berpeluang tonton cerita ni
    tapi filem sejarah mmg suka sgt :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...