1.4.14

Kisah Aisyah - Breath Holding Spell

Sekali lagi..

Kalau boleh memang taknak ianya berlaku tapi benda dah berlaku pun pada 18 Mac 2014 hari tu.
Sebelum pukul 11 malam haritu aku sibuk buat apam polkadot kononnya nak bawak ke opis bagi kawan-kawan makan.

Aisyah agak cranky sekejap so sambil aku buat polkadot kat apam tu sambil aku pegang dia. Sementara tunggu apam dikukus aku main dengan Aisyah, sampailah aku nak ke tandas dan aku cakap kat mrhubby yang tengah nengok tv (by this time Zarif dah lena tido n Zara masih lagi berjaga).

"Abang, tolong nengok n amik Aisyah ni, saya nak g toilet jap.."

Aisyah masa tu merengek nangis tapi biasa-biasa je la so aku pun nak berjalan ke toilet..Dalam masa yang sama aku nengok mrhubby tak amik Aisyah lagi so aku pun toleh ke Aisyah yang tetiba aku terkejut dia nangis dan muka dia bertukar biru!!!

Sekali lagi ok, sekali lagi sama dengan kisah ini -- klik.

Terus aku dan mrhubby panik yang teramat-amat sangat. Aku cuba buat keadaan macam hari tu (terbalikkan badan dia dengan kaki ke atas dan kepala ke bawah) tapi masih takde tindakbalas. Memang keadaan masa tu agak kelam kabut dan huru hara dengan macam-macam kitaorang buat kat Aisyah tapi masih takde reaksi dan muka bertukar biru..Tak pasti masa tu ada oksigen atau tak sebab aku rasa dia memang tak bernafas...

Terus aku call mak sambil nangis-nangis sebab nak tau apa cara patut aku buat. Mak suggest pergi klinik yang terdekat (mak pun masa tu dah kelam kabut dan nak call kan ambulan untuk aku).. Dalam masa yang sama mrhubby keluar bawak Aisyah dan mintak tolong orang di tengah malam...Bila aku keluar nak carik mrhubby tengok dia dah takde. Bila aku tanya Zara, dia kata mrhubby dah keluar naik motor budak...

Aku dah cam blur sebab motor siapa pulak dia naik dan pakai helmet ke tak? Aku tau klinik yang depan rumah ni pun dah tutup sebab dah pukul 11 lebih malam. Tapi rumah doktor tu seberang jalan (kena lalu jalan besar). Aku memang berharap sangat kalau mrhubby keluar biarlah dia ke rumah doktor tu. Nak call mrhubby pun tak boleh sebab dia tak bawak hp, maklumlah keadaan kelam kabut kan..

Kat rumah tu memang aku dah nangis-nangis dengan Zara mengharapkan keadaan yang lebih baik sebab aku rasa macam aku kehilangan Aisyah jer. Nak bawak kereta pun hati aku tak tenteram sebab aku tak tau nak ke mana. Kebetulan pulak Zarif tido dan nak kejutkan dia memang tak mudah..Aku cuma berharap masa tu mrhubby buat keputusan dan tindakan yang betul sebab aku tau dia sayangkan Aisyah dan takmo perkara buruk yang terjadi. Hospital besar dengan rumah aku jaraknya lebih kurang 20 ke 30 km...Tapi apa pun keadaannya aku tau memang aku akan ke hospital cuma sekarang aku tak tau ke mana mrhubby pergi...

Dengan penuh kesabaran dan tak tentu arah aku tunggu kat rumah sampai mrhubby balik. Dalam pukul 11.45 gitu mrhubby balik dengan motor dan Aisyah yang dah sedar..Alhamdulillah, syukur pada Tuhan. Aisyah dalam keadaan yang biasa saja macam takde apa yang berlaku pun. Siap boleh senyum lagi..

Walaupun Aisyah dah ok tapi tetap kitaorang nak ke hospital besar (atas nasihat mak abah) dan untuk buat pemeriksaan sepatutnya. Aku pulak bawak baju Aisyah pun cukup-cukup je dengan harapan tak kena warded la sebab Aisyah dah sedar..

Aku kejutkan Zarif yang dah lena tido untuk ke hospital. Kesian kat Zarif dan Zara sebab kena ikut ke hospital di tengah malam dengan esoknya nak sekolah lagi kan..

Siapa yang tolong mrhubby? Akan bersambung di entry selepas ini...

 Nengok macam takde apa kan tapi....

Sayang adik..

Kesian dua orang anak ibu ni tapi demi adik..






5 comments:

  1. ya allah..panicnya... syukur aisyah dah boleh bernafas semula..

    ReplyDelete
  2. kak huda, afne lak yg berdebar2 baca entry ni. tetiba je mcm tu mmg panik la dibuatnya.

    ReplyDelete
  3. saya sedih sebenarnya sedih baca citer pasal Aisyah ni sebab anak sedara saya pernah jadi gini masa usiasebaya Aisyah...semoga Aisyah cepat sembuh.cepat membesar dengan sihat insyaAllah..

    .anak sedara saya tak sembuh..mula2 jadi macam Aisyah ni kemudian makin lama jadi sawan tarik2 tu..sampai sekarang.dia umur 12 tahun sekarang.tiap kali dia jadi gitu saya menang nagis tengok.mak dia rilek je sebab dah kerap sangt jadi.tapi saya memang tak tahan tengok.teringat dia pun saya nak nangis dah.walaupun macam tu kami semua sayang sangt kat dia

    ReplyDelete
  4. Masya-Allah... kalut jadinya sampai kakak macam nak nangis Huda.
    Takut juga kakak bila jadi macam ini.
    Kira dah 2 kali campur ini kan. Takut juga..
    Memang bila dah ok dia boleh senyum tapi tak tahu satu keluarga gelabah dibuatnya..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...