9.12.14

Bila Zarif pergi kem sempena cuti sekolah

Rabu, Khamis dan Jumaat lepas, first time kitaorang hantar Zarif ke Kem Cinta Allah, Rasul dan Ibu bapa  sempena cuti sekolah. Programnya tiga hari je buat kat Batu Pahat, nak tido boleh, nak balik pun boleh. Since ni first time Zarif ikut program camni dan tempat yang dekat, so aku kata ulang alik je la sebab aku rasa dia macam tak boleh nak uruskan diri lagi je..Lagipun nak dia biasakan diri pergi kem macam ni..Kalau dia ok barulah aku proceed dengan tido kat kem cam ni, yelah nak galakkan anak-anak, aku takmolah terus drastik so kena slow-slow. Ini pun masa nak suruh pergi kem ni muka ketat semacam je...Penat psiko dia tau...

Ni masa first day, nengok Zarif dia je yang besar kan huhu tapi yang sebelah dia tu pun comel gak..

Walaupun tiga hari je tapi ada pelbagai aktiviti yang dijalankan kat situ, singkat tapi bermakna untuk diaorang. Bila aku tanya Zarif, buat apa kat sana? Belajar apa? Dia bukannya nak cerita banyak, geram je aku...Tapi budak laki kan mana suka nak kena paksa-paksa.. Cuma dia ada cerita yang diaorang ada solat dhuha dan solat tasbih, alhamdulillah...

Ada satu hari tu jugak dia cakap, fasi cerita pasal ibu bapa sikit lagi air mata dia nak keluar..Aku tanya, kenapa tak nangis terus? Lagi bagus kalau nangis tau, hehe...

Ni hari terakhir semua pakai baju melayu - senang nak solat Jumaat
Hari terakhir ni pun merangkap ada pertandingan busana muslim


Ahaha, Zarif dengan busananya
Ini mrhubby la yang gayakan dah macam Allahyarham Tan Sri P.Ramlee je aku nengok hehe
Songkok siap letak brooch aku lagi tu..


The best part is Zarif menang pertandingan busana ni dan dapat peserta terbaik lelaki keseluruhan, alhamdulillah. Tahniah anak ibu. Bila aku tanya, apa Zarif buat? Dia kata takde apa pun, kita buat biasa je..Hmm biasalah Zarif, kalau suruh cerita memang payah sangat laa..


Ini baru peringkat permulaan, insya allah akan datang banyak lagi yang program yang ibu abah akan hantar Zarif yea...Moga Zarif dapat manfaat dari program sebegini. Ikutkan cuti sekolah ni kita kena pelbagaikan aktiviti yang berguna untuk anak-anak. Sakit mata aku kalau asik nengok tv je. Walaupun cuti, aku ajar diaorang untuk buat kerja rumah. Bukan dok rumah goyang kaki je. Sesekali kena bukak buku, baca buku dan buat latihan. Nak nengok tab ke pc ke semua ada masanya. Kalau rajin kita pun kena buat aktiviti dengan anak sekali baru diaorang tak boring. Macam Zarif ni dia minat buat origami sementara cuti sekolah ni aku ok je takde masalah..

Kebetulan anak ex dekan fakulti aku sebelum ni pun ke sini. Itupun mrhubby perasan bila terjumpa xbos aku masa waktu penutup, tapi masa tu aku tak pergi hehe..

Oklah sekian kisah hari ni. Maaf la lewat keluar entry biasalah bz hehe...



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...