6.4.15

Kisah si bongsu | Masak memasak

Aku mulakan ucapan takziah pada keluarga kanak-kanak yang jatuh dari escalator di Kenanga Wholecity weekend lalu. Tak guna menunding jari bila perkara dah pun berlaku. Yang penting jadikan iktibar dan sebagai ibu bapa kita kena lebih alert dengan kejadian yang menimpa dan beri perhatian pada anak-anak (peringatan termasuk diri sendiri sebab adakalanya aku pun lalai).

Juga ucapan takziah pada anggota keluarga mangsa nahas helikopter terhempas di Semenyih Selangor, harap pada semua anggota keluarga bersabar atas ujian yang menimpa. Semoga roh mereka semua dicucuri rahmat. Sungguh kematian itu tidak kira usia, masa dan tempat. Moga kita mengambil iktibar atas segala kejadian yang berlaku.

Ok aku teruskan dengan kisah aku pulak.

Meskipun bermacam kejadian yang berlaku, tapi kita kena tetap teruskan kehidupan. Aku pun macam dah lama tak cerita pasal anak bongsu aku si Zahia Aisyah yang dah pun 1 tahun 10 bulan dan 4 hari, hari ini..Wah kejap betul masa kan, kenapalah dia cepat sangat nak besar. 

Gigi dah banyak tu, tapi bila nak berus gigi dengan ubat gigi dia tak suka eh..
Tapi aku paksa jugak walaupun dengan ubat gigi kanak-kanak yang sedap tu pun dia tak suka tau.

Nampak tak muka mengada tu? Siap maruku kat tangan lagi tu, huhu
Eii geram tau..

Dia ni memang menggeramkan semua orang kat rumah. Macam-macam sangat perangai dia sekarang yang buat kitaorang sakit hati tau. Dia ada perasaan cemburu yang ketara sangat dengan kakak dia Zara tau. Kalau aku baring dengan Zara, automatik dia akan menyelit dan suruh Zara ketepi..Senang kata apa je yang aku atau mrhubby buat dengan Zara, dia memang cepat cemburu. Memang kena bersabar banyak la. 

Even kalau aku nak bacakan buku atau tunjukkan Zara buat kerja sekolah, dia tak bagi ok. Dia akan menyelit antara kitaorang dan terus interrupt. Punyalah dia punya dengki kan..Tu yang dr pernah kata jangan provoke dia. Tapi aku pun tak bolehlah nak ikutkan je perangai dia ni kalau memang terang dan nyata benda tu salah kan. Tapi sampai sekarang masih tak berjaya lagi huhu. Memang nak kena slow talk dan psiko sehabis baik laa..Haihh entah perangai sapa la dia ikut niii..

Sebab kalau kitaorang ni terus marah dia, dia akan nangis sekuat-kuatnya sampailah nak biru la apa lah sampailah nak jadik breath holding attack. Tu yang dr kata, anak aku ni jadikan nangis dia sebagai senjata nak pertahankan diri..So dr kata parents kena pandai macamana nak kendalikan anak macam ni, huhu..Means kena ada cara psikologi yang betul la untuk anak-anak begini.


Ni malam tadi tau, kakak Zara tengah buat kerja sekolah sambil mewarna, dia amik kaler kakak dia ni dan terus bawak lari. Bila kakak nak amik semula, dia genggam kuat sambil hempaskan badan dan menangis tak agak-agak..So conclusion yang aku boleh buat di waktu malam tadi, tenangkan dan pujuk dia baik-baik tapi tetap takmo pulangkan..Kesian kat kakak tau dik..Kitaorang ada bagi dia kaler lain pun dia takmo ok, dia baling lagi ada laa..Aku pun pelik laa..

So far ni masih bertahan lagi, ada masa dia ok, tapi waktu dia tak ok tu, aku kena nasihatkan Zarif dan Zara untuk mengalah pada adik ikut situasi. Tapi Aisyah ni problem dia dengan Zara je, dengan Zarif ok je..Macamana nak duduk sebilik ni??? Haraplah makin besar Aisyah ni makin ok, mungkin kecik-kecik ni je dia camni kan (pujuk hati hehe).

Gitulah kisah anak bongsu aku yang menggeramkan tapi penghibur hati semua orang :)

Ni bekal hari Rabu kot?

Selalu 3 bekal je, tapi tetiba ada 4 pulak hehe. Aku paksa mrhubby bawak bekal makan kat sekolah, selalunya dia malu bawak bekal. Tapi aku kata, sekarang ni harga semua naik, baiklah bawak bekal, kalau beli kat luar pun bukannya sedap haha..Dia bawak bekal tapi end up dia makan kat rumah, bukan sebab dia malu tapi sebab dia bz sangat hari tu..Oklah alasan boleh diterima :):)

Tu aku buat spageti blackpepper dengan popia berinti telur dan isi ketam, alhamdulillah.


 Ni aku buat karipap masa weekend haritu.
Ala takdelah pandai mana tapi bolehla kan, janji tak sakit perut makan :)
Budak-budak dan mrhubby kata "sedap"..Berani diaorang kata tak sedap haha..
Banyak lagi nak kena belajar walaupun dah kali ke dua buat ikut resipi yang berbeza..


Ni pulak malam tadi - aku buat ayam goreng kunyit makan dengan nasi goreng butter
Diaorang ni kalau nak makan ayam suka lauk cam ni la, takpun ayam paprik, ayam masak halia dll
Kalau masak yang cam ni laju je makan, kalau yang berkuah-kuah tu susah pulak nak abisnya
Tapi tak kisahlah kan, aku masak ni pun ikut kemampuan, kalau penat beli je hehe..



Oklah sekian dulu, tq sudi baca ~













5 comments:

  1. Masih belum berakal lagi tu Huda. Besar sikit lagi tahulah dia sayangkan kakak dia dan akan bertoleransi. Buat masa ini semua kena mengalah dululah. Dgn Zarif dia sayang sebab Zarif tu selalu dukung/peluk dia so tak mahu kacau abang. Kesian juga dgn kak Zara kan.

    ReplyDelete
  2. Mudah2an Aisyah akan cepat 'matang' dari rajuknya...

    ReplyDelete
  3. akak cantik gigi si comell tu, gigi amai jarang-jrang lah.

    ReplyDelete
  4. Ala...Aisyah nak manja2 la tu..nanti dah besar sikit2 dia berubah la kot..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...