25.6.15

Hari terbuka sekolah Zarif dan Zara

Semalam adalah hari terbuka sekolah Zarif dengan Zara.
Memula aku takmo ikut, biar jelah mrhubby uruskan tapi lepas tu eh takpelah biar aku ikutlah so aku boleh tau perkembangan pelajaran anak-anak. Kebetulan bos takde so keluar la kejap.

So disebabkan ada dua anak meh kita bagi dua, mrhubby masuk ke kelas Zarif dan aku masuk ke kelas Zara. Alhamdulillah Zara boleh buat exam kali ni walaupun dia kan baru baik demam panas masa nak exam tu kan. Dan hari pertama exam dia mc tak amik pun paper BM, tapi naik cuti sekolah hari tu cikgu suruh dia amik paper BM tu..:)

Keputusan semua ok, walaupun kat rumah nengok macam main-main, lepas tu macam blur dan asik la nak kena marah tapi alhamdulillah. English dia dapat A, cikgu tanya aku hantar tuisyen ke? Aku cakap taklah tapi lebih kepada buat latihan kat rumah. .:) 

Memang aku tak hantar Zara dengan Zarif pergi tuisyen sebab aku rasa kami ada kelebihan yang boleh mengajar walaupun ada kalanya memang tak sempat tapi aku cuba buat macamana abah buat kat aku dan adik beradik dulu. So Zarif dengan Zara asiklah buat latihan English je sebab aku tau diaorang kena bersaing dengan kawan-kawan yang lain esp mereka yang pergi tuisyen. Bukan takmo hantar tuisyen tapi masa diaorang dah pack sangat, aku yang nengok aku yang penat. Maybe Zarif aku akan pertimbangkan untuk ke tuisyen tahun depan.

Zarif pulak ok la jugak, cuma taulah dah tahap 2 kan, pelajaran lebih sukar. Lepas tu memang banyak main dan nengok tv je. Keputusan ok je tapi aku tau dia ni banyak main, padahal dia boleh buat lebih baik lagi. Aku kena tekankan pada latihan Maths la pulak.

Sebenarnya aku suka bagi anak-anak ni latihan sebab silibus sekarang tak sama macam zaman aku belajar. So secara tak langsung aku pun boleh la belajar sekali dengan diaorang, aku cuba ikut kemampuan aku je. Mujur mrhubby cikgu dan ada kenalan cikgu sekolah rendah so kalau tak paham tu boleh la tanya. 

Macam aku ingat nanti Zarif ada UPSR tapi katanya dah takde nak guna Band la apa la, aku pun tak paham lagi --- nanti aku rujuk pada kawan-kawan yang cikgu, ye ke memang dah takde UPSR.

Sebenarnya aku takde pun nak harapkan anak-anak cemerlang sangat. Sebab aku kerja kat U dan berdepan dengan ramai pelajar so aku nampak senario yang berlaku sekarang.

Jangan ingat yang cemerlang terus cemerlang sampai ke U ok..So aku akan pastikan anak-anak belajar ikut tahap kemampuan masing-masing dan pastinya memanglah nak ke U kan. Tapi ada satu lagi yang aku nak fokuskan adalah kemahiran. Aku akan pastikan Zarif dengan Zara ada kemahiran macam memasak, mengurut, menggunting rambut, menjahit dan lain-lain yang boleh bagi sumber pendapatan di masa akan datang. Kalau nengok zaman sekarang, yang ada kemahiran jauh lebih berjaya dan lebih kreatif untuk menjana income. Muda-muda dah ada bisnes sendiri tapi kena yakin dan sentiasa berani berhadapan dengan risiko kan.

Insya allah, doakan la semoga apa yang aku hajatkan akan berjaya.

Sekian, tq sudi baca.







2 comments:

  1. sekolah anak saya hari jumaat lepas. terkejut gak tengok keputusan peperiksaan dia masa sebelum cuti itu ari. hahaha, takpe lah. mungkin dia kena pertingkatkan lagi usaha

    ReplyDelete
  2. Betul Huda tahun ini UPSR terakhir (anak bongsu kakak rasalah)
    Budak tahun 5 sekarang kan dah guna KSSR tak sama sistem mereka dah guna band.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...