1.7.15

Bersyukur | Harga minyak naik lagi

Macam-macam kisah berlaku minggu ni la, selain dari kes budak didera tu adalah kisah artis yang tu la, amboi bulan puasa ni kot, banyak-banyak taubat dan beringatlah yea. Semalam aku baca macam dia dah mintak maaf, kalau betul kira oklah maklumlah aku takdela follow dia kat media sosial ni semua, tak kuasa tauuu..

Malam tadi korang nengok tak? Tak tau lah korang nengok ke tak? Tapi aku nengok rancangan Sembang Sahur pukul 11 malam tadi, antara slot dalam rancangan tu adalah beberapa orang pengacara TV3 dengan selebriti dan ustaz pergi bersahur ke salah sebuah rumah di Kuala Krai Kelantan. Allah sedihnya, pakcik tu duduk kat rumah transit tapi depan rumah dia tu ada 2,3 khemah untuk ahli keluarga dia seramai 21 orang la..Ehh sedih ok bersungguh-sungguh aku nangis tau. Pakcik tu OKU dan tak kerja tapi ada anak dia yang kerja la untuk menampung perbelanjaan keluarga.

Dapur diaorang pun kat khemah je, kalau time hujan lebat siap bocor lagi. Ya Allah, hebat kan ujian diaorang semua. Ustaz yang datang tu pun cakap la, di sebalik ujian ni semua kita kena sentiasa rasa bersyukur, insya allah ada hikmah di sebalik semua ni. Masa sahur tu, team Mcdonalds datang dan bawak bekalan makanan untuk anak-anak kecik semua, lagi laju air mata aku mengalir. Memang sebak sangat mengenangkan ada nasib orang lain yang lebih susah dari kita.

Ye, kita kena sentiasa bersyukur. Macam kita selalu ada pilihan untuk makan apa setiap kali waktu berbuka dan bersahur tapi diaorang ataupun mereka-mereka yang nasibnya tak sebaik kita, belum tentu ada pilihan dan mungkin berfikir nak makan apa? Yelah mungkin diaorang takde duit dan lain-lain untuk beli makanan..

Sebab tu untuk raya kali ni aku takde beria pun, serius tak beria sangat mengenangkan bajet yang ketat, selain segala-galanya naik harga..Kalau bersiap pun lebih kepada anak-anak je la. Mereka berhak gembira. Untuk aku dan mrhubby segalanya biasa saja.

Start tengah malam tadi, harga minyak naik lagi, RON 95 - 10 sen manakala RON 97 - 20 sen. Yea, apalagi nak cakap --- tabah jela. Kalau bising-bising pun bukannya ada pilihan lain kan? Suka tak suka kena jugak isi minyak, haihhh..

Aku rasa orang-orang atasan ni kita kena suruh dia masuk program realiti la. Cuba duduk dan selami selama seminggu ke dua minggu kehidupan rakyat marhaen ni, nengok mampu ke tak mampu nak survive..

Sakit jiwa tau.

Sekian, tq sudi baca..





5 comments:

  1. Kepimpinan atas negara kita tahu yg rakyat tak pernah akan buat apa pun walau naik berapa banyak
    Paling biasa mengutuk/protes dlm fb/tweeter/blog lama-lama senyap.

    Kita kian terhimpit sebenarnya Huda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut kalau rakyat dah tak sabar kan jadik macam Egypt semua kan..

      Delete
  2. Seminggu sebelum puasa pun dah bajet2 ciput punya utk persediaan raya. Dengan bajet yang terhad, kenaikan minyak sedikit sebanyak akan meninggalkan kesan. Apatah lagi nak menyusur lebuhraya yang mana jarak perjalanan pergi-balik pun dah melebihi 1000km. Terima kasih.....

    ReplyDelete
  3. Now tol pulak naik udet oiii! Alasan: untuk memakmurkan rakyat. Makmur tengkorak dia!

    ReplyDelete
  4. Pilihanraya xyah la vote gov. Bukan sbb suka pembangkang tp sbb kasi gov tau, rakyat tak suka dia.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...