15.10.15

Kisah sedih dan tragik di Awal Muharam

Semalam cuti takde ke mana pun melainkan singgah kejap rumah mak waktu petang. Lain masa dari pagi memang duduk jelah kat rumah mengemas, memasak dan berehat. Sehari sebelum cuti tu aku dah mula lipat kain yang banyakkkk giler. Rasa nak muntah nengok kain baju yang banyak padahal aku dah lipat tapi tetap jugak banyakkk..So sebab diri sendiri yang kena lipat makanya kenalah positifkan diri, akhirnya habis jugak semua..

Ingat cuti semalam takde la apa-apa berita yang menyedihkan tapi tetap jugak ada berita yang menyentap diri..

Pertamanya kisah enam sekeluarga yang terbunuh dalam kemalangan kereta rempuh treler di LPT2 Terengganu. Tapi ada sorang anaknya terselamat (tak ikut) sebab ada exam di kolej, takziah pada adik tu dan tabahlah meneruskan hidup setelah kehilangan keluarga tersayang..Ya Allah berat betul dugaan yang diberikan, andai aku ada di tempatnya pun belum tentu aku mampu tanggung dugaan sebesar ini. Al-fatihah pada yang telah pergi.

Keduanya kisah adik Firdaus yang telah kembali ke rahmatullah disebabkan sawan. Ingat lagi tak kisah adik ni tahun lepas yang ditinggalkan sendirian di rumahnya dalam keadaan kurus kering dan badan melekat dengan najis? Ya dia telah meninggalkan kita semua..Sungguh Allah lebih menyayanginya..Al-fatihah. 

Ketiganya kisah sorang kanak-kanak 8 tahun yang telah meninggal dunia disebabkan kena airbag. Yang aku baca kisahnya abang bawak kereta dengan dua beradik, sorang dok belakang dan adik 8 tahun ni dok depan dengan kepala melekap betul kat dashboard yang ada airbag tu..Tiba-tiba terlanggar bonggol dan abang tekan break, airbag keluar mengembung tapi adiknya tu terpelanting ke belakang dan maut..Gitulah kalau tak silap. Aku terasa sebab kadang-kadang anak kedua aku memang suka tido sambil melekap macam tu..Al-fatihah kepada arwah.

Kadang kita tak sangka perkara-perkara macam ni boleh berlaku. Ya Allah lindungi la keluargaku dari sebarang perkara yang boleh memudaratkan. Mudah-mudahan keluarga/waris semua mangsa tabah dan sabar atas dugaan yang menimpa. Moga aku akan lebih berjaga-jaga dan lebih waspada dengan keadaan dan keselamatan di sekeliling..Amin.


3 comments:

  1. Allahu... kakak cerita ketiga tu baru terbaca sini Huda
    Dua yg atas kakak dah tahu... memang sedih.

    ReplyDelete
  2. As-salam Huda,

    Inalillah.. akak pun sedih membaca kisah-kisah itu.. semoga kita dan keluarga sentiasa dilindungi hendaknya.. insyaALLAH

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...