30.3.14

Moga jadi iktibar

Kesian la bila baca berita pasal pasangan suami isteri kat Sweden tu didapati bersalah dan dihukum penjara..mmm, salah sapa ek anak-anak ke??

Tak tau nak cakap camana bila berlaku jadik camni..

Tapi perkara yang dah berlaku tu mungkin boleh dijadikan panduan untuk kita semua kat Malaysia. Nak salahkan anak seratus peratus pun payah gak (walaupun diaorang bersalah).

Contoh jelah macam aku sendiri. Aku mengaku yang aku tak sabar dan bila hilang sabar mula lah nak menjerit marah-marah, stress la dan macam-macam lagi. So for me that's not a good attitude, right?? Anak-anak aku semua cakap aku garang dan dia lebih suka dan rapat pada mrhubby dari aku. Yup i have to admit it.

Tapi bila dah marah tu aku menyesal la pulak sebab aku rasa Tuhan nampak apa yang aku buat. Dan aku cuba cool down untuk baik semula dengan diaorang. Ala, setakat ibu marah pun bukanlah sampai tak tegur, tapi marah bising-bising je..Lepas tu ok balik..:)

Ni contoh - kalau aku suruh Zarif solat tapi dia sambil lewa je, so aku pun bising la, tapi diri sendiri pun ada masa solat lambat jugak camana kan? (Ni contoh untuk diri aku ler..)

Aku pun bukannya ibu yang baik sangat tapi hari-hari aku mohon pada Tuhan minta diberikan kekuatan dan kesabaran untuk mendidik anak-anak. Bukan senang, lagi-lagi dengan cabaran dan pengaruh yang ada di keliling kita. Aku harap sangat yang aku mampu jadi ibu yang baik merangkap kawan baik pada anak-anak.

Dulu-dulu kalau anak-anak balik nak cerita macam-macam, aku cam penat je nak dengar sebab lebih pentingkan rehat..TAPIIII sekarang dah tak lagi, sekarang kalau diaorang balik dari sekolah masing-masing berlumba nak cerita macam-macam so aku kena tadah telinga je walaupun cerita tu aku paham atau tak tapi aku kena menunjukkan minat dan kena respon balik pada diaorang supaya diaorang tau yang aku memang dengar cerita tu..:)

Mudah-mudahan apa yang berlaku pada pasangan Malaysia di Sweden tu akan jadi iktibar pada diri aku dan semua yang lain..Makin besar anak memang makin berat cabarannya (aku dah mula rasakan keadaan tu pada Zarif) so memang harap sangat aku diberikan kesabaran yang tinggi untuk mendidik anak-anak...

Semoga Tuhan permudahkan keadaan pasangan suami isteri itu dan anak-anak mereka dan didoakan juga mereka semua dapat kembali bersatu sebagai keluarga yang bahagia, insya allah...

 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...