9.4.15

Emosi tak stabil

Emosi aku lately ni sangatlah tak stabil.

Semalam aku cuti sebab ada beberapa urusan. Urusan besar la sangat kononnya hehe, walaupun cuti bukannya duduk rumah tapi keluar sana sini, penat ok.

Lately ni memang aku sangatlah tak stabil sebab memikirkan yang bukan-bukan. Entah kenapa terasa macam aku dah tua sangat, fikirkan siapakah aku akan datang nanti, berapa lama akan hidup lagi? Takutnya..Hakikat mati itu pasti tapi bagaimanan cari kita akhiri hidup dengan bekalan ke alam kekal itu yang entah mencukupi atau tak?

Banyak sangat persoalan tentang itu kebelakangan ni. Tapi aku cuba bertenang, maklumlah hormon tak stabil kot, ataupun aku tengah serabut tunggu MISS P aku yang tak entah bila akan datang ni. Lepas tu bila baca kisah berita macam-macam buat aku lagi terasa dengan tertekan. Walaupun takde kaitan tak tau la kenapa nak tertekan.

Selalu kan bila aku ditimpa masalah aku rasa masalah aku tu la yang paling berat dan aku la manusia yang paling stress. Tapi bila baca kisah si polan gitu dan si polan ni gini buat aku rasa bersyukur dengan apa yang aku sekarang. Mungkin nasib aku tak sebagus dan tak sebaik orang lain tapi memikirkan dan membaca kisah orang lain yang lebih hebat dugaannya aku bersyukur dan redha dengan segala ujian yang diberi.

Baru sekejap ni aku dikejutkan dengan berita kawan baik sekolah diduga dengan penyakit kanser lidah di saat dia tengah mengandung. Ya Allah, tabahlah sahabat, hanya Tuhan yang Maha Mengetahui segalanya. Jujur aku menangis bila dapat berita tu. Aku cuma harap sahabat ini akan terus tabah dan kuat semangat dalam mengharungi dugaan ini dan berita yang baru diketahui semalam.

Sungguh Tuhan akan duga setiap hambaNya mengikut kemampuan mereka. Moga hormon aku akan elok dan pulih kembali. Moga apa yang menganggu fikiran aku akan elok dan aku percaya sebaik-baik tempat untuk mengadu adalah pada Allah jua. Hanya dia Maha Memahami lagi Mengetahui.

Sekian tq sudi baca!

4 comments:

  1. hmmm, kwn skolh yg aku knl ke?

    ReplyDelete
  2. Hati kita mudah terasa Huda bila dah semakin matang.
    Melihat org susah/sakit secara tidak langsung terkesan di hati
    Itu agaknya yg buat Huda memikirkan lalu emosi terganggu sikit.
    Moga kawan Huda kuat dan tabah dgn ujian Allah itu.

    ReplyDelete
  3. boleh cari seseorang yang boleh berkongsi masalah tersebut. kekadang walaupun tak dapat di selesaikan seratus peratus, tapi dah boleh meringankan beban sikit pun dah ok juga

    ReplyDelete
  4. faktor usia kot..saya pun selalu jugak memikir benda2 gitu..sebab tu kadang2 saya malas nak buka fb ke buka tv ke,,'malas nak dengar berita la..saya rasa malas nak bebankan diri dengan maslaah lain..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...