2.1.18

Kisah persekolahan 2018

Salam 2018!!!

Alhamdulillah ketemu lagi.

Lama kan tak update? Lama kan? Entah ada yang baca ke takde ni, tapi takpe nak update jugak. Sebab nak lepaskan rasa rindu menulis tu.

Macamana dengan tahun baru ni? Azam tahun baru? Azam aku? Aku sebenarnya nak kesihatan dan kehidupan yang lebih baik. Lagi satu aku nak banyakkan membaca buku (apa-apa buku pun tak kisah) at least sehari satu muka surat pun jadiklah. Azam diet? Takmo cakap pasal nak kurus la, tapi terus kena buat dan jaga makan, sebab aku ni pun tak tentu, janji jaga makan dan jangan berlebihan. Aku memang sedar diri, berat dah naik walaupun sipi-sipi ke 60kg (belum cecah lagi tau tapi sipi-sipi jer) tapi in sya allah ada target la at least nak turun la 5kg, hopefully berjaya la hendaknya hehe..

Macamana dengan sesi persekolahan anak-anak yang bermula sejak semalam (Johor dan beberapa negeri ada yang mula semalam kan?)

Tahun ni Zarif tingkatan 1, Zara darjah 4 dan Yaya dah mula tadika...Ala baby ibu dah besar ok, dah mula sekolah.


Untuk tiga hari ni - dari 1/1 hingga 3/1 Zarif akan ada orientasi sebelah petang tapi sebenarnya dia sekolah sesi pagi sebab Zarif adalah antara pelajar yang terpilih dalam program ini;


Untuk pengetahuan bagi yang baca blog ni, Zarif masuk sekolah sama dengan abah dia di SMK Tun Ismail Parit Raja. Kan UPSR haritu dia dapat 3A dan 3B (aku belum blog kan lagi eh pasal ni, ok nanti la entry seterusnya kot hehe). Memang aku dan mrhubby tak mohonkan mana-mana sekolah asrama pun.

Oklah reason utamanya adalah nak pantau disiplin Zarif. No, bukan sbb Zarif anak manja ke atau aku tak boleh berpisah dengan dia tapi untuk permulaan ni aku rasa nak Zarif sekolah sama dengan abah dia supaya abah dia dan kawan-kawan abah dia boleh pantau perilaku Zarif kat sekolah. Faham je la kan budak lelaki tengah nak menginjak remaja ni, sifat ingin tau dia tu lebih tinggi kot dan macam-macam perkara nak dicuba so biarlah satu sekolah dengan abah dia sebab aku lebih kenal anak aku macamana (walaupun dalam hati ada kala tu rasa cam eh bagus jugak kalau duduk asrama kan). 

Jadiknya Zarif ni dapat la tawaran dari sekolah abah dia ke Kelas Rancangan Khas Program Kebitaraan Sukan (Ragbi). Sebenarnya belum abis sekolah rendah pun, cikgu Ragbi ni dah ke sekolah Zarif untuk tawarkan program ni pada dia. So kita terima je la memandangkan Zarif memang minat sukan. Lepas form 3 kalau nak masuk sekolah sukan takde halangan dari aku dan mrhubby. 

Semoga Zarif happy kat sekolah dan belajar rajin-rajin ok.
Ok sette pasal Zarif.

Tahun ni fokus utama adalah pada Yaya atau nama penuhnya adalah Zahia Aisyah.
Zara macam biasa je masuk darjah empat, dah tahap dua pun, means kena belajar dengan lebih rajin lagi la yea Zara.

Ni gambar semalam

Apa yang aku dan mrhubby jangkakan pasal Yaya sebelum ni semuanya lain ok. Kitaorang jangka si Yaya ni akan moody, susah bangun pagi, mengamuk la, lari keluar dari kereta takmo g sekolah rupanya semua sangkaan kitaorang salah haha..

Yaya boleh behave dan jadi sebaik-baik budak ok. Patuh je arahan dan tak nangis pun, macam pelik pun yea gak. Tapi aku rasa dia nengok kakak Zara dia elok je tu yang dia diam. Kakak Zara dia tu la idola Yaya so dia tak boleh kalah dengan kakak dia, bagus jugak cam tu hehe.

Wajibla ada gambar dengan ibu kan..

 Dengan abah pun..

Ni masa dah sampai sekolah

Tudung sekolah belum dapat lagi so pakai je tudung lain dulu. Yang pasti Yaya memang sangat baik, alhamdulillah. Harini pun dia macam nak buat perangai sikit tapi aku psiko baik punya sampai dia nak turun ke sekolah, haih anak la anak, kena banyak sabar je la..

So far untuk semalam dan harini adalah hari yang baik dan dipermudahkan. Yang pasti kena tido awal la, bila tido awal, senang la nak bangun awal. Paling lewat aku tido pun 11.00 malam. Paling awal pukul 10.00 malam sebab aku memang kena bangun pukul 4.30 pagi untuk masak dan sediakan bekal makanan.

 Ni bekal untuk semalam - 1/1/2018
Roti sosej letak sardin dengan telur (buat ala-ala roti john, senang je kan)

Ni bekal 2/1/208
Mihun Singapore je

Semoga aku terus istiqamah la bab masak untuk bekal, luch dan dinner sepanjang tahun ni walaupun aku bukanlah terer masak sangat pun, setakat google je hehe.

Okla setakat ni dulu.
Puasnya hati dapat menaip lepas rindu.
Thanks sudi baca celoteh awal tahun baru ni panjang lebar ok.

Semoga aku pun terus istiqamah la nak update blog sentiasa, yeaa..

-End-










2 comments:

  1. Muka yaya dah nampak macam zara kecik2 dulu .. Tinggi nya anak teruna tu Huda..besar dah masing2..

    saya sekarang tak de dah buat bekal kat anak.pagi bangun buat saarapan je..kakak tak nak dah bekal sebab nak beli makan kat sekolah dengan kawan2..

    ReplyDelete
  2. Sama mcm kami. Akak pun ingat Amani nangis, nak mintak balik semua, tp sangkaan kami meleset. Dia behave dan enjoy sekolah rupanya. Kita kadang underestimate anak2 kita kan huda. Well Done juga untuk Yaya, moga terus tak buat perangai sampai akhir tahun. Kak yus lg lama tak update blog....hihi.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...