1.2.15

Cerita 31 Januari - Zarif 10 tahun

Ok dah masuk bulan Februari pun, punyelah kejap masa berlalu kan...

Ok sebab semalam tak sempat nak buat entry maka aku kena buat jugak hari ni. Semalam 31hb Januari merupakan hari lahir Zarif yang ke 10 tahun. Kejapnya masa la hai..Tiga tahun lagi dia bakal jejak sekolah menengah yang pastinya aku dan mrhubby akan berdepan dengan cabaran yang lebih besar. Ya Allah berikan kemudahan untuk aku besarkan anak-anak pada masa sekarang.


Beg ni merupakan kenangan masa aku dapat anak pertama. Aku ingat aku beli kat Reject Shop Plaza Angsana lepas tu aku pergi salah satu kedai kat Plaza Angsana tu mintak disulamkan nama Muhammad Zarif. Manisnya perasaan tu bila kali pertama bergelar ibu :).


Hari semalam anak itu sudah makin membesar hampir menyamai tinggi aku, sungguh aku berdepan dengan cabaran untuk membesarkannya. Tapi abah kata - nak besarkan anak kena melalui fasa demi fasa, ok aku terima. Takpe, itu lah cabaran kan, macam tu jugak cabaran mak dan abah besarkan aku dan adik-adik dulu dan sekarang.

Insya allah, ibu dan abah sentiasa doakan Zarif diberikan kesihatan yang baik, patuh pada ajaran Tuhan, taat pada ibu bapa dan orang yang lebih tua, menghormati dan bertanggungjawab, tidak tinggalkan solat dan belajar rajin-rajin untuk jadi manusia yang berguna pada agama, bangsa dan negara. Jaga nama baik ibu dan abah dan keluarga. Ingat selalu bila ibu atau abah marah, itu tandanya kitaorang sayang untuk jadikan Zarif manusia yang lebih baik.


Oh gigihlah aku bangun seawal pagi untuk buatkan kek bday Zarif tau..Memula nak buat Soft Cotton Japanese Cake tapi lemon takde so tak jadik, takut satu bahan takde je terus kek tak jadik so decide buat Vanilla Butter Cake disebabkan aku pernah buat kek ni dan ia kegemaran diaorang jugak. Excited ok..Dan disebabkan excitednya aku, bila kek ni siap dibakar, aku pergi keluarkan dengan segera..Makanya terima lah hakikat kek aku tu terus tenggelam di tengah-tengahnyaaaa, padan la muka kan..Lepas tu belah bawahnya macam bantat, oh noooo..

Takpe anak-anak aku punyalah excited, takde hal tak jadik ke bantat ke diaorang tetap makan tapi makan part yang jadik je huhu..Kesian diaorang. Bagus gak pasal taknak membazir kan. So ada masa lagi, jadik aku pun gigih la buat kek yang sama untuk kali kedua, see nampak tak aku tak patah semangat.

And the result is....Kek kedua pun tak jadiikkkk..Boleh terhangus pulak belah atas tu..Memula tu cam ok, so aku dah happy la kan, jadiknya aku pun keluarkan nak amik lidi nak cucuk la kek tu nak pastikan isi dalam tu masak ke tidak, sekali aku ternampak cam ada part yang tak masak lagi jadik aku yang kononnya bijak pandai ni pergi masukkan sekali lagi dan bakar lagi untuk tempoh tak sampai 10 minit, tak lama ok, aku nengok oven aku dah berasap dan kek hangus...Ohhhh sedih giler..Memang dah terbayang nak di tong sampah kan je.

Tapi nasib la aku waras lagi, aku buang part hangus yang atas tu je, dan isi kek tu still ok lagi..Bolehlah buat makan-makan nak alas perut.

Zarif dah pasrah dah nasib dia ni jenis tak kisah sangat tapi aku kesian la kat dia kan..Dalam masa yang sama lunch tu aku buatkan nasi ayam..

Ok nasi ayam aku buat ni sedap, haha
Eh mestilah puji diri sendiri kan, Zara yang picky eater tu pun boleh makan banyak

Oh yea kebetulan semalam mrhubby sekolah ada LDP jadiknya dari pagi sampai nak ke pukul 2 baru balik..Kitaorang pulak dah decide nak balik bandar (rumah mak abah). Zarif biasalah memang tak sabar nak balik ke sana sebab dia tau kalau balik ke rumah atuk nenek mesti ada hadiah huhu..Lagi pulak moksu dia pun balik lagi la dia super excited padahal sebelum tu aku dah ingatkan dia - jangan nak harapkan hadiah je pasal Zarif dah besar tapi nama pun budak-budak kan, apalagi la yang diaorang harapkan selain dari hadiah, kalau aku pun memang harap cam gitu gak hehehe..Tapi hadiah dari kitaorang tak dapat lagi huhu..Nengoklah nanti apa nak bagi ek.
Sebelum sampai rumah mak marilah kita beli kek dulu hehe..Ala kek simple dan kecik molek jer.

Kek Vanilla Butter Cake dah transform jadik Oreo Cheesecake haha..
Oklah kan ada dari takde langsung.

Abah aku pun kata dulu masa mak aku belajar buat kek, banyak je kek tak jadik dan masuk tong sampah. Yelah nak pandai kena belajar dari kesilapan, tapi aku kira ok lagi la pasal kek tu tak jadik tapi still boleh dimakan cuma tak boleh nak deko je.

Sama-samalah potong kek yea, Aisyah tu dah cam rupa apa je..

Dah dapat hadiah nampak tak betapa excited nya dia..Taknak keluar bilik ok, sebab moksu nya pun sebelum potong kek dah bagi hadiah dulu so dok berkurung dalam bilik je la..Yang penting untuk Zarif mainan je, lain dah tak penting pun hehe..

Apapun terima kasih pada mak abah, Yana dan Wan untuk hadiah, ucapan dan doa untuk Zarif. Semoga Zarif terus menghormati dan sentiasa ingat orang-orang yang selalu rapat dengan dia, Amin.

Gitulah kronologi cerita semalam yang banyak betul cabaran dan dugaannya. 

p/s- untunglah orang wilayah cuti lama ek, jeles tau..












3 comments:

  1. Happy birthday zarip!!! Be a good boy. Rajin2 study jangan kuat merajuk ok hehe

    ReplyDelete
  2. Happy birthday Zarif...
    Kalau nasib tak baik beria bua kek hangus pulak ye Huda
    Kalau sesuka cantiklah pulak..

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Lahir Zarif.. ;)

    Patut tadi ramai orang kat bank, luarbiasa lak ramainya.. lupa hari ni ni Wilayah cuti.. ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...