30.11.11

Bila dia meminta..

Petang sabtu yang lepas di pasar malam;

"Ibu, kenapa ibu tak bagi duit pada orang tu?" tanya zarif pada aku sambil menunjukkan pada seorang lelaki tua yang duduk di tepi jalan.

Aku diam.

Lelaki itu adalah seorang manusia (tak sampai hati nak letak perkataan pengemis) yang biasa kita nampak di pasar-pasar malam, untuk meminta sedekah..Aku pasti korang jugak biasa dengan pandangan seperti ni kan.

Bukan takmo bagi duit atau sedekah, entah kenapa ye..Kadang hati kata nak sedekah tapi perbuatan tak merelakan. Kenapa ye? Aku cuma takut tertipu (tak patut punya perasaan begini).

Tapi kata-kata dan permintaan zarif pada petang tu mengubah minda aku. Ini bukan kali pertama dia mintak. Dah beberapa kali jugak.

"Ibu, kita nak duit..kita nak bagi kat orang tu. Kesian dia, dah la takde tangan (kudung), kita tak boleh nengok orang macam ni.." Serius aku terkesima sambil berfikir. Laju je aku hulurkan duit pada zarif. Sejuk hati aku nengok budak macam zarif punya rasa simpati dan ikhlas memberi.

Kita mengajar anak-anak supaya jadi insan yang murah hati tapi sebaliknya pulak dengan diri sendiri yang masih memikir adakah orang tu menipu atau sebaliknya...

Aku pernah dengar kursus, ada penceramah tu bagitau - "Tak kisahlah siapa yang meminta sedekah, kita bagi je dengan ikhlas..Jangan fikir dia menipu ataupun tak. Andaikata dia menipu, itu urusan dia dengan Tuhan. Tapi kalau dia tak menipu, kamu dah dapat pahala.."

Ermm, fikir-fikirlah.

8 comments:

  1. akak pun kadang2 fikir mcm huda ni...

    especially yg kata mereka dari rumah anak yatim dok tunggu kita keluar dari bank biasanya. Sudahlah rumah anak yatim dari Kedah sana, jauh2 datang mintak derma...huhu. Takut je sindiket...

    Tp kalau yg tangan kudung ni, mmg biasa akak ikhlas beri, kesian tengok...


    tulah kan, kena buang perasaan mereka menipu atau tidak ni, sedekah biar ikhlas ...sama2 kita perbaiki diri.

    ReplyDelete
  2. kalau kita ikhlas memberi, kita takkan persoalkan si penerimanya

    ReplyDelete
  3. anak akakpun biasanya kalau nampak kat pasar malam memang kena sediakan duit dah biasa... tapi akakler kalau muka bukan orang sini memang tak kasi punya tak tau kenapa... skeptikal..

    ReplyDelete
  4. betul tu. tak kira siapa lah mereka. satu lagi anak2 sentiasa diterapkan amalan ni sure jadi anak yang baik hati nurani nya.. isnyallahhhh

    ReplyDelete
  5. Itulah yg sebaiknya Huda. Bila tangan kanan kita telah menghulur usah dipertikaikan lagi. Biar Allah yg menjadi penentunya...

    ReplyDelete
  6. ye memberi sedekah dengan kemampuan kita .. dan tgk orgnya ..
    zaman skrg nie mcm2 jenis org ada
    ada diantaranya adalah perantara kepada org2 jahat , tu yg x nak tuu :)

    ReplyDelete
  7. yela..sy selalu ada perasaan mcm tu..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...