7.11.14

Buli - takpayah duduk hostel

Haritu aku nengok video klip buli budak yang singlet hitam tu sekejap je. Tak sanggup nak nengok sampai abis. Pastu aku tak tau la ada berapa lagi kes buli sebab yang aku tau itu je pun. Sekejap kata dah ditahan, kejap lagi baca kata tu kes 2010, entah tak tau mana yang betul..Maybe kes buli tu bukan satu ada banyak kan??

Aku alergik la bab buli-buli ni walaupun aku tak pernah pun dibuli. Bila nengok dan baca kes macam ni terus rasa risau..Dah kenapa nak buli-buli ni???

Pasal tu la aku takmo bagi Zarif masuk hostel tapi mrhubby nak sangat anak laki dia yang sorang tu dok hostel konon nak ajar berdikari..Takyah la, meh dok dengan aku je, biar aku ajar berdikari huhu. Tu la sorang anak laki aku, walaupun selalu kena marah tapi aku sayang kat dia..Marah kan tandanya sayang..

Banyak sebab yang boleh menyebabkan  anak kita boleh jadik pembuli..Faktor filem yang ganas (macam Wardina cakap tu), kurangnya didikan agama, kurangnya perhatian dari ibu bapa...and the list goes on...

Tapi paling utama aku rasa didikan dari rumah - ibu bapa. Kalau kita dah didik dengan betul mengikut landasan yang betul insya allah kalau pun dia keluar, tak mungkin dia sanggup nak buli atau bertindak ganas. Tapi kalau kurang didikan, tak mustahil la dia boleh membuli dan buat yang bukan-bukan. Kesian la pada mangsa yang dibuli tu..Aku tak boleh bayangkan kalau anak aku yang jadik mangsa buli tu tau, kejam sangat!! Apalah korang rasa bila buli budak lain? Puas ke dapat tendang dengan pukul anak orang? Suka kena tangkap dan masuk lokap ke? Aku selalu cakap kat Zarif, jangan buat sesuatu yang orang tak suka..Tuhan dah bagi nikmat hidup so kena hargai apa yang kita ada dan saling sayang dan hormat orang lain. Zarif tu pun boleh tahan garang jugak (dengan adik je) tapi dengan orang lain hati kecik..Tu yang aku takut dia ni jadik mangsa buli je (mintak dijauhkan..).

Aku harap la lepas mrhubby baca entry ni dan nengok video pasal kes buli tu, harap dia ubah fikiran..Well aku kalau boleh nak semua anak-anak dok dengan aku. Entah kenapa aku tak sanggup nak berpisah, nak masuk hostel tunggu masuk U jelah nanti ok...Harap mrhubby dapat pertimbangkan yang aku takmo anak aku masuk hostel time sekolah ni..

Sekian..



2 comments:

  1. kan?saya pun rasa macam huda la..memang tak boleh nak bagi anak dok asrama..kalau nak disiplin kan saya pun boleh buat....lagipun itu dah memang tugas kita..kan?/tau la kita nak disiplinkan cemana..tapi teus terang saya cakap,buat masa ni tak terbuka lagi pintu hati saya nak leps kan anak dok asrama..

    ReplyDelete
  2. akak 50-50, kejap kata nak, kejap kata tak nak. Tapi akak suka duduk hostel, kalau ingat zaman belajarlah, banyak perkara akak belajar kat sana.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...