11.11.13

Kisah minggu lalu | Negeri Johor nak cuti hari Jumaat?

Hari Keusahawanan sekolah Zarif

Sabtu lepas ada Hari Keusahawanan kat sekolah Zarif, biasalah ada bukak gerai jualan kat sekolah. So sebagai ibu bapa yang cemerlang di abad ini (kononnya la) kita kena bagi sokongan..Oh yea mrhubby dan Zara je yang turun dan beli segala makanan dengan menggunakan kupon. Aku dok tunggu kat dalam kereta dengan baby, maklumlah tak mandi lagi hehe..

Tapi aku bangga la sebab kebanyakan ibu bapa sekarang ni tak macam ibu bapa dulu-dulu..Sekarang apa je majlis kat sekolah ibu bapa mesti tunjuk muka terutama mesyuarat PIBG. Kalau dulu-dulu memang susahlah nak dapat sokongan dari ibu bapa semua..Syabas untuk semua yea! :)

Beli bahan basah nak memasak di hujung minggu
Cuba teka..

 Tadaaaa..
Nasi Ayam buatan sendiri..

Hobi baru ketap bibir

Sekarang bukan main lagi meniarap berpusing-pusing sampai masuk bawah kerusi 

Tahniah kat Zarif, dah tali pinggang biru, yeay!!!
Tak sangka dah besar dah anak aku, hehe...


Dengar kata negeri Johor macam nak ubah cuti hari minggu ke hari Jumaat, andai kata benarlah berita itu, mungkin aku la antara yang suka sebabnya mrhubby dan anak boleh melaksanakan solat Jumaat dengan sempurna di samping dapat melakukan perkara-perkara sunat hari Jumaat tu.

Sekarang ni memang la solat Jumaat tapi terkejar-kejar dan kadang tak sempat mandi pun..So harap di hari Keputeraan Sultan Johor nanti ada la berita baik untuk semua rakyat Johor..Lagipun kerja hari Jumaat ni macam tak berbaloi sebab waktu rehatnya dari pukul 12.15 sampai 2.45, baik cuti terus je kan..




14 comments:

  1. Bagus cuti hari Jumaat.... menghormati hari penghulu segala hari... patutnya satu Malaysia macam tu kot...

    ReplyDelete
  2. hmm patah balik mcm dulu2 kan.. best gak tu...

    ReplyDelete
  3. ok pada yang paham ... pada yang tak paham2tu hancus..
    penah tengok kat kedah tahun 90an sekarang mungkin dah elok kot..
    kalu hari jumaatu penuh jer orang melayu tak sembahyang jumaat sebab nak cari rezeki hrini ramai orang...

    ReplyDelete
  4. Bagus la tu....skrng kan masuk waktu solat awal...kadang tgk kelam kabut je asben nak g solat...tp...n9 ni...ntah bila la nak cuti camtu....smua ngikut barat cuti ahad...ahad tu kan time diaorng nak ke gereja....

    ReplyDelete
  5. wachaaaa...haha tak leh main2 ni...huhu

    ReplyDelete
  6. hahaha..mkn kusi ke tu kak...



    sy pun suke kak..dl rsnya sy sempat cuti hri jumaat sampai darjah 3 je.. pastu tukar hari ahad.. xde la alasan utk depa² x g solat jumaat pastu berkeliaran kt kedai² mkn..

    ReplyDelete
  7. bagus kebende..macam mana dgn yang kawin jarak jauh..yg dapat jumpa pada sabtu & ahad sahaja..bygkan yg isteri di johor cuti jumaat sabtu dan suami di melaka cuti sabtu ahad...susahkan?..ramai penajwat awam sendiri yang berkeadaan sebegini...saya sendiri mengalami...isteri tinggal dan bekerja disingapura dan saya di jb...jumpe hujung minggu sahaja...bukankah makin menyusahkan membuat keluarga haru biru ...msalah solat hari jumaat pada hari bekerja makin ramai yg pergi silot..siap tk muat masjid..kalu cuti jumaat lagila ramai tk pegi solat coz nak gi holiday tepi pantai...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Astafirullah al-azim...kalau yg ckp ni kafir boleh gak diterima. Jumaat itu penghulu segala hari pasti ada, percaya lah ada keberkataan pada hari itu.

      Delete
    2. saye mencadangkan tuan ghazali jaafar yg berhormat pergi je pindah singapura...senang?SUBHANALLAH

      Delete
    3. sy mmg menyokong cuti hari jumaat..ttp alangkah elok nye jika cuti hujung minggu nie diselaraskan termasuk syarikat swasta..pihak kerajaan Johor seharusnya sedar bahawa tidak semua rakyat Johor kerja kerajaan..bagaimana anak2 kami yang cuti hari Jumaat sedangkan ibubapa mereka pekerja swasta berada di tempat kerja..bukankah matlamat kerajaan Johor bercuti hari Jumaat bagi memudahkan kaum bapa membawa anak lelaki ke masjid untuk solat Jumaat.. Adakah akan terlaksa matlamat itu sedangkan bapanya ditempat keja? Petukaran ini juga akan menyebabkan ibubapa yang bekerja swasta mempunyai masa yg amat terhad bersama anak2..terus terang saya katakan sy sebagai seorang ibu yang bekerja swasta, saya amat kecewa kerana kerajaan Johor memberikan peluang kepada pihak swasta untuk memilih hari cuti hujung minggu

      Delete
  8. Wow! Abg Zarif! Gagah perkasa dgn baju taekwondo nye....moga terus setia smpi dpt black belt k? Heheheheh....

    Olololo, comelnya dak Aishah tu. Geram betul tgk die laaaa! Rmbt pacak tu ikut sape ye? Hehehehe?

    Waduh! Awk bt sy nak mkn nasi ayam. Nak msk sendiri jugak. Yummeh!

    Sy sokong 110% klu kite cuti hari jumaat tau. Ptt cuti, bg laluan pd org muslim menunaikan solat jumaat dgn tenang tanpa pk kan hal keje.

    ReplyDelete
  9. kqueen pun suka kalau cuti hari jumaat ni diseragamkan keseluruh negara kan...

    ReplyDelete
  10. Yg wajib dibuat pd hr jumaat ialah solat jumaat...dlm quran pun x suruh kita cuti jumaat...baca&fahami surah jumaat dlm quran..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...