12.2.14

Kementerian Pendidikan nak kaji semula sistem PBS??

Baru nak kaji semula? Habis tu selama ni tu buat apa??
Walaupun aku bukan cikgu tapi aku terkesan ok sebab mrhubby cikgu..Terkesan jugak sebab dia cikgu data..Walaupun dia tak macam cikgu lain yang kena berjaga nak masukkan data pelajar sampai ke tengah malam dan awal pagi.


Sumber : Kosmo Online

Terus terang aku tak suka sistem ni sebab aku rasa lebih menyusahkan dari memudahkan. Mungkin ada kebaikannya yang aku tak nampak tapi mrhubby aku pun cakap menyusahkan. Dan kalau tanya cikgu-cikgu keseluruhannya lebih ramai kata menyusahkan...

Aku lebih suka sistem macam zaman kita dulu-dulu..Mak bapak datang sekolah waktu hari terbuka pun nampak perkembangan anak diaorang. Macam aku ni datang sekolah anak nak tau perkembangan anak tak nampak apa pun. No report card and anything.

Harap kerajaan dan Kementerian Pendidikan dapat kaji dan cari penyelesaian yang sepatutnya. Kalau susah sangat kembali je kepada yang lama cuma perlu penambahbaikan mengikut peredaran zaman.

Kalau boleh buat kaji selidik dari cikgu-cikgu di semua sekolah dan dapatkan input daripada mereka sebab yang berhadapan dengan pelajar tu cikgu-cikgu dan yang buat kerja pun mereka..

Well aku memang terasa sangat dengan beban cikgu ni, aku rasa sapa yang jadik cikgu atau pasangan dia cikgu je yang memahami...

Kena ingat, cikgu tu pun manusia biasa, ada keluarga, ada masalah dan macam-macam lagi. Kalau benda boleh dipermudahkan insya allah semua kerja boleh dilaksanakan dengan baik...

 

 





1 comment:

  1. Masa balik cuti utk CNY hari itu anak dara kakak dah inform tentang ini. Dia kata perkembangan selanjutnya pihak sekolah akan beritahu. Hairan bin ajaib kan.. dah berjalan dari form one tetiba masuk form 3 gini jadinya.

    Kawan kakak (cina) anak dia sekolah JK(C) kata sekolah anak mereka tak akan ambil PBS tapi terus ke SPM sebab mereka tak setuju cara PBS ini. Mungkin inilah sebab kena kaji balik sebab banyak sekolah cina tak nak ambil peperiksaann ini.. tak tahu betul ke tak..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...