1.1.15

Penyelesaian bila S3 selalu habis bateri

Ikutkan aku dah putus asa ok, bateri selalu habis..Banyak usaha dah aku buat tapi aku sayang pada S3 ni, sayang sangat hehe..Yelah bukannya berduit nak beli hp baru sebab aku rasa S3 ni boleh guna lagi. Yang aku geram bila charge guna kabel biasa tu, bateri tak naik pun makin turun ada la..

Lepas tu dah pergi kedai banyak kali betulkan tempat masuk nak charging tu. Kalau betulkan part tu je kadang dah cecah RM50 tapi still ada problem. So orang kedai kata hantar Samsung Service je. So far aku belum buat ni je lagi, yelah kan katanya ada something wrong la dengan hp aku ni atau kata lainnya ikutkan hp aku ni macam dah sampai masanya...Amboi, dengan kata lain lagi dah sampai masa aku kena beli hp baru la..Tapi sorrylah bukan sekarang la pasal aku rasa ok lagi hp ni. :) Selagi boleh diguna aku akan gunakan sampailah ia kong satu hari nanti hehe..

So apa penyelesaian yang aku buat..Aku beli satu lagi bateri so aku ada dua bateri phone S3. So disebabkan aku tak boleh nak guna kabel nak charge hp ni makanya aku beli macam bateri deck..Ala bukan bateri deck pun, kira tempat nak charge bateri selain menggunakan kabel. Kiranya aku charge bateri di luar hp la..



Itulah rupanya tempat nak charge bateri tu..Aku pun tak reti nak terangkan camana. Aku beli benda alah ni kat kedai kiosk biasa kat mall je. Harganya RM20 je. Gitulah rupa kalau aku nak charge bateri tu, cam pelik je kan keadaannya. Tapi kan masa tengah charge tu nanti akan ada lampu hijau sebelah lampu merah tu berkelip-kelip sampailah kalau bateri dah full keluar lampu hijau tu full tanpa kelip lagi. Bateri tu boleh tahan cam tu sebab ada klip dawai mencengkam kat part bateri tu (later aku akan fokuskan lagi bagi yang nak tau la).

So far aku dah gunakan ni dah nak dekat dua ke tiga minggu kira ok la. Takde masalah setakat ni sebab aku malas nak hantar Samsung Service lagi. Tapi remehnya asik kena tukar bateri je la..Setakat ni kalau full pun takdelah sampai 100% tapi adalah dalam 96-97 % je tapi puas hati la..

Andaikata kalau bateri aku dah kong lepas ni pasrah je laa, so far ni aku guna dan layan je sebaiknya...

Sekian..

2 comments:

  1. saya punya cable samsung charger masuk ni dah 2 kali tukar..yang saya pakai ni yang ke 3 punya..setahun satu cable charger..kalau murah tak pe..ni harga sampai 7,8 puluh ringgit..last yang saya pakai ni harga 20 ringgit je..beli dulu yang ori ,jahanam..sekarang pakai yang tak ori..biar lah..tak kuasa nak membuang duit kat dia je..hehehe

    ReplyDelete
  2. beb, aku pki S3mini dh 3 taun kot, batt ok tp bab charger dia mmg kerek sket, hnya bole pki chgr sndri jek, chgr laen xleh, so klu trtggl chrg sndri tuh berdoa jek laaa jumpa chrgar laen yg boleh ngam nk charge!
    Tuh bab chrger, bab power bank pon x suma bole masuk, bkn sbb kpla cable tuh laen, tp ntah apsal certain2 power bank jek bole masuk dgn S3mini ni, n nk cari kaver casing nya pon pyh gilerr, tpt mhl ker murah slalu xde!

    n aku pon mcm ko, still xde rs keperluan nk beli hp baru, uang pon x byk mna kan!!hehehehe
    yg penting bg aku, sila angkut chrgr sndri kemana2 pon supaya x putus batt!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...