24.2.14

Berterus terang lebih baik

Malam tadi;

Zara : Abah, ada tak orang yang dapat anak dulu tapi belum kahwin?

Abah : Ha, tanya ibu..

Aku : Phewww...(lap peluh)


Mencabar betul soalan yang Zara bagi tu. Well, soalan tu sangat spontan malam tadi bila dia tanya pada mrhubby..Padahal masa tu kitaorang tengah nengok rancangan Akses Fear Factor..

So kalau korang camana? Apa nak jawab??

Bila aku letak status ni kat fb ada yang suruh bagitau, "cakap je ada anak angkat, lain dari tu takyah bagitau"

Tapi sebagai seorang ibu, aku pulak rasa sebaliknya. Abah aku pernah cakap jangan sembunyikan dan berbohong dengan anak-anak.

So walaupun agak payah memandangkan Zara belum pun masuk 6 tahun tapi aku cuba terangkan (tapi tak detail pun) dan mengaitkan perkara yang berkaitan dengan dosa dan pahala..Baru sikit je aku cerita Zara terus kata, "Eh takpayahlah cerita lagi ibu, macam takut jer.."

So aku pun ok jelah dan kita terus cerita perkara lain. Aku akan jelaskan lagi kat Zara tapi secara berperingkat dan secara santai mengikut kesesuaian dia..Budak-budak zaman sekarang terlalu banyak menerima pendedahan terutama melalui televisyen, pergaulan mahupun pemerhatian terhadap perkara-perkara yang berlaku di sekeliling. Itu sebabnya soalan-soalan yang ditanya kadang-kadang tak terjangkau di fikiran apatah lagi yang bertanya tu belum sekolah rendah lagi.

So sebagai ibu mahupun bapa aku kena sentiasa bersedia baik dengan soalan mahupun jawapan. Kata abah aku, jadik mak bapak zaman sekarang ni kena ada ilmu, bukan main jawab je..

Aku takkan berbohong sebab anak-anak aku makin membesar, so selagi boleh aku akan cuba berterus terang sebab aku taknak dia tau dari orang lain. Aku nak diaorang tau dari mulut aku ataupun mrhubby. 

Berterus terang adalah lebih baik sebab mereka akan tau perkara yang baik dan tidak serta halal dan haram..Mudah-mudahan Tuhan akan bagi aku dan mrhubby kemudahan dalam membesarkan anak-anak.

 

 







6 comments:

  1. Bijaknya budak-budak sekarang kan.. soalan diorang ni kadang2 kita nak jawap pun segan. Tapi, realiti, tak nak jawab pun tak boleh juga. Kena pandai gunakan ayat dan dalil yang sepatutnya lah ..

    ReplyDelete
  2. Berpeluh ye Huda hihi...
    Kalau dah sekolah agama 8-9 tahun ok juga tapi belum 6 tahun payah sikit nak jelaskan kan..

    ReplyDelete
  3. mmg berpeluh nak jawab tu kak huda... kalau miza pun xtau nk jawab ape.. huhuhu

    akak sihat? lama x singgah sini.. rindu nk tgk aisyah... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak sihat miza...Tulah nanti akak pun jengah amar dan amir yea..:)

      Delete
  4. Aqil pernah tanya soalan ni, Alia pun pernah, mcm huda juga, kak yus terus terang, tapi secara berperingkat. Pandai2 kita cakap mengikut kefahaman mereka. Sekarang mereka sendiri dah faham dan tahu.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...