25.5.12

Nasihat pagi jumaat

BAGAIMANA CARA UNTUK TENANGKAN DIRI SEMASA DALAM KEADAAN TERTEKAN?

Orang yang tertekan selalu memikirkan tentang perkara-perkara luar. Contohnya sebatang pokok ada akar dan buah. Apabila pokok menghasilkan buah yang tidak elok, dia nak memperbetulkan buah itu dahulu. Akar itu umpama diri kita, buah itu adalah hasil kehidupan kita.

Hendak tenangkan diri cuba refleks diri kita. Perhatikan apa yang kita nak, apakah kepercayaan yang menyebabkan saya jadi tertekan? Contoh : Apabila dimarahi oleh majikan, kita merasa sakit hati. Walaupun dia tiada di hadapan kita tetapi perbuatannya ada dalam fikiran kita. Jadi kita akan ingat sampai membuatkan kita sakit hati, tertekan dan sebagainya.

Untuk menenangkan diri, cuba balik pada yang asal, iaitu betulkan hubungan dengan Allah. 

CELIK MATA & JIWA : PROF. DR. MUHAYA HJ MOHAMAD


6 comments:

  1. Buku-buku Prof Muhaya memang indah utk dihayati, membuka minda dan mata kita Huda...

    ReplyDelete
  2. betullah.. tapi ramai yg x mau muhasabah diri, asyik nak melenting je,.. sbb tu tindakan yg x guna akal yang rasional akibatnya mesti memalukan diri sendiri jer..

    ReplyDelete
  3. Kak huda klau dlm keadaan sya plak cmana?slalu trtekan dek karenah 2 org bos 2...bila ingat allah, 2 yg sbr sgt2..tp sbg manusia biasa smpai manelah thap ksbrn kita 2 kn apabila dh mlampaui btas...arini sedih n kcewa sgt2 kak...:'(

    ReplyDelete
  4. betul dan setuju dengan nasihat ini.. kekadang kita alpa denganNya..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...