12.6.12

Awak dah berapa bulan?

Lately ni kan, aku memang rasa teruk sangat. Berat badan konon macam maintain -55 kg tak gerak ke mana pun, kalau diukur BMI, memang normal lagi. Tapi aku memang rasa sangat tak comfortable. Perasaan benci nak nengok cermin makin menjadi-jadi, tapi makanan tetap tak tolak.

Susahlah nak diet bagai, sebab aku rasa aku perlu makan untuk dapat tenaga. Tapi bukanlah melantak, cuma tekak aku asik nak makan je. Ni pun dah berapa hari aku tolak makan nasi lemak. Cuba untuk makan biskut oat dan benda lain asalkan kenyang. Zarif dan Zara pun dah pandai tanya @ perli aku, "Eh, perut ibu ni kenapa gemuk, ada baby lain ke?"

Korang bayangkan sekarang ni kalau pakai baju kurung pun aku dah rasa ketat je..Dan lagi menambahkan kepedihan, ada orang yang pernah tanya aku, "Kak, ko dah berapa bulan?" Mula-mula aku jenis tak kisah, tapi lama-lama bila orang asik tanya je, aku dah naik fed up. Lagi pedih bila ada orang lelaki yang tanya macam tu, buat aku rasa lagi pedih dan sedih..:( That's why aku tak suka nak pakai baju kurung moden, sebab mesti nampak cam hodoh je, nampak lemak di sana sini. Tapi sekarang pakai baju kurung je pun dah ketat, apa kes?

Memanglah normal perempuan yang buncit kan (eh normal la kan? ke tak normal?), tapi aku rasa aku dah tak boleh tahan. Dahlah aku tak boleh nampak makanan, dok ofis ni pun asal ada meeting je mesti makan, lepas tu malas nak senam, nak diet asik berkobar tapi hampeh...

Aku ni nama je setiausaha tapi memang tahap dah kurang keyakinan diri, kalau masuk bilik bos nak bagi fail dan surat-surat, selagi boleh, nak cover perut dengan fail, konon biar bos tak nampak le kan perut yang buncit tu, huhu. Lepas tu kat rumah pulak asik pakai tshirt hitam je, perasan bila nengok kat cermin, "eh dah kurus rupanya, padahal....."

So, aku harap boleh berubah before raya ni..Bukan nak cantik semata, tapi lebih kepada keyakinan diri,


# Ya, entry ini memalukan diri, tapi ia adalah kenyataan, so better aku luahkan.."


9 comments:

  1. saya pun tak suka kurung modern..rasa gemuk je..walaupun hakikatnya memang dah sedikit gemuk pun..hehe

    ReplyDelete
  2. 55 kg... jauh lebih ringan dari ibu Yusuf dan Maryam.. :D

    ps: Maryam kata kami keluarga gemuk.. huhu..

    ReplyDelete
  3. ala uda, bos awak pun perut buncit apa, apa kisah...hihi.

    tp kita perempuan mmg suka fikir pasal ni kan, lelaki biasa tak. Contoh salah seorang bos awak tu lah, kalau akak ckp dia dah makin buncit, dia kata, yg penting hati senang, tak kacau orang, apa nak peduli cakap orang.

    Terpulang kan, apa pun akak masih dgn diet yg dah tak berapa nak berkobar ni. Hari tu dah turun 6.5kg, sekali lepas cuti2, naik balik 2kg. Ni tgh proses diet semula...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala kak, lelaki tak de hal kan kak, ok je, SRD tu memang nampak senang hati je, saya ni yang memang hati tak senang kak, haihh, camana ni?? huhu

      Delete
  4. Sy pun perut buncit. Hehehehehehe! Berat sy 65kg tau. Heee~

    ReplyDelete
  5. Papa mifz pun buncit jugak,huhu

    ReplyDelete
  6. kalau orang kata ai montel takpe tapi jangan sebut gemok.. hahaha.. kali ni nampak kurus sikit sebab baru lepas pantang.. kita tengok nanti..

    ReplyDelete
  7. perasaan yang telah lama membelenggu diri kak aya ni, Huda hu hu....lagi teruk dr tu pun ada yang bertanya

    ReplyDelete
  8. camtulah kalau jadi org perempuan kan huda... nak2 bila org dok ulang2 benda yg sama je, hati pun jadi sakit. takpe2... insyaAllah boleh tu. izan doakan sblm raya ni boleh kurus dari skrg ye!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...