26.3.11

Masak dengan apa yang ada

Salam,

Selamat pagi dan salam hujung minggu. Harap semuanya ok-oklah yea. Aku tinggal sendiri dengan anak-anak aku di rumah mak. Mrhubby kena pegi KL hantar parents dia..Ayah mentua aku ada checkup kat HKL pasal sakit kulit dia minggu depan. So, mrhubby akan balik BP pada hari esok..

Kat sini aku nak share apa yang aku masak malam tadi. Aku buat kuetiau goreng pedas ikut resipi Mat Gebu. Tapi aku buat tak pedas pun pasalnya ada budak kecik kan..Kesian pulak diaorang nak makan nanti. Lagipun aku masak menggunakan bahan apa yang ada di rumah. Macam cili aku tak letak la. Udang ke tauge semua takder..Fishcake pun takder..Oklah, aku adjust sendiri..:)


Oh ya, kuetiau aku tergelap la pasal aku ikut resipi letak 2 sudu besar kicap pekat..kira halal eh, lagipun mrhubby kata sedap macam masakan kat kedai..(katanya la kan, biasalah bodek isteri..)

Nak resipi, amik ni;

KUETIAU GORENG PEDAS

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram kue teow, cuci dan toskan
3 pokok sawi bok choy, asing tangkai dan daun, cuci, tos dan siang
2 biji telur, pukul sedikit
4 biji bawang merah, hiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 keping fish cake, hiris
1/2 cawan isi udang
Taugeh secukupnya
1 camca besar sos cili
2 camca besar kicap pekat
Kicap cair secukupnya
1 kiub ayam maggi (optional)
3 camca besar cili kisar
5 biji cili padi, cincang halus (optional)
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan cili kisar dan cili padi sert kiub ayam (hancurkan) tumis hingga terbit minyak. Masukkan udang, fish cake dan batang sawi, kacau rata. Tuang sedikit air.
  2. Tolak ketepi kuali, dan masukkan telur. Biar telur mengeras sedikit dan hancurkan. Gaul rata dan tambah sos cili, kicap pekat dan sedikit kicap cair, kacau rata.
  3. Masukkan kue teow dan gaul hingga rata, masuk daun sawi dan taugeh, kacau dan masak hingga layu sedikit. Tambah kicap cair secukup rasa, dan masak dengan api perlahan. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas.
Nak nengok Mat Gebu punya pegi sini..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...