14.10.14

Buatlah side income kalau nafsu membeli tu besar

Aku sebenarnya kan pasrah je nak menghadapi tahun depan walaupun aku tau kerajaan akan mula melaksanakan GST. Dan aku sedar banyak perubahan dalam hidup akan berlaku mulai tahun depan (walaupun dah mula terasa sikit-sikit dari sekarang).

Apalagi la aku nak cakap dan nak buat kalau itu kerajaan yang nak buat, hakikatnya aku rakyat bawahan je. Bersyukur sebab aku dan mrhubby masih lagi bekerja dan punya rumah sendiri. At least aku dah ada rumah sendiri, walaupun kena potong banyak, rumah tak berapa besar tapi aku bersyukur ada tempat perlindungan dan harga rumah pun bukan main mahal giler sekarang..Bersyukur sebab jarak rumah dengan ofis dan sekolah anak semua dekat..So apa lagi aku boleh cakap melainkan bersyukur seadanya.

Aku pernah baca ke dengar Dato Dr. Fadzillah Kamsah cakap - dalam zaman sekarang ni, kita tak boleh nak jimat semata je (celah mana nak jimat lagi aku pun tak tau..) tapi kita kena tambah pendapatan jugak..Harga makin naik, kalau itu keperluan takkan la nak jimat je yea tak..Suka tak suka pun kena beli jugak..The best thing is tambah pendapatan. Buatlah apa je bisnes, insya allah ada rezekinya yang penting ada pendapatan, tu pasal aku jual cookies hehe..At least adalah duit sikit kan..Orang kita ni walaupun harga naik, tapi kuasa membeli tu tetap ada - nafsu besar cam aku jugak, huhu..So kalau suka shopping haruslah tambahkan pendapatan kan??? Tapi bila dah nak buat side income memang kita kena berkorban masa..Yang penting kena ada kerjasama dan pandai menguruskan masa..Kalau tak memang huru hara ok, mana nak uruskan anak, suami, makan minum, bisnes lagi, customer, kerja ofis, mana nak uruskan bos (cam aku yang secretary ni kan), tu belum masa dengan Tuhan lagi..Takkan nak kejar duniawi je, tapi lupakan Tuhan kan? Rezeki yang kita dapat pun Tuhan yang tentukan..


Aku ada member (penolong pembantu tadbir) anaknya 7 orang, dia boleh menyimpan seribu atau mungkin seribu lebih sebulan,..Dia dan suami memang pandai menyimpan, berjimat dan hati kental dari shopping-shopping macam aku ni, huhu..So tak kisahlah gaji berapa pun memang takde masalah pada dia..Aku selalu jadikan dia role model dan selalu tanya pada dia macamanalah nak ikat nafsu yang suka membeli ni...Benda yang tak perlu pun dah nampak macam keperluan huhu..Dia takde pun kisah pasal fesyen ke, makan luar, online shopping ke dan apa-apa laa..Apa yang ada pada dia memang mencukupi..Yang penting keperluan asas cukup, memadai dan duit cukup untuk keperluan diri dan keluarga.


Boleh je nak jadik cam kawan aku tu- tak kisahlah gaji korang 2500 ke 25000 ke tapi kalau berjaya kunci nafsu dari nak membeli yang bukan-bukan, insya allah cukup je..Tapi terus terang aku tak boleh jadik cam kawan aku tu..Sebab nafsu membeli aku tinggi so aku kena carik duit lebih..

Setiap orang ada cara macamana nak menyimpan dan menangani masalah kewangan so aku harap mulai tahun depan aku dapat menambah pendapatan dan mengawal kewangan dengan baik..At least aku pun dah mulakan langkah pertama untuk mulakan side income..Ada lagi perancangan hujung tahun ni, harap semua dipermudahkan.











7 comments:

  1. BP mungkin ok lg kot awak? Klu tmpt sy ni, umah jauh dr opis. Jammed lg. Sobs! Tp syukur jgk sbb sy menumpang umah milik org tua (diorang kt BP). Klu duduk umah sendiri kt Puncak Alam tu, yarabbi! Tataulah mcm mane stress.

    ReplyDelete
  2. tu la kak, thn depan pun yuran taska naik gak..huhuhu.. kena lebihkn duit tabungan ni..

    ReplyDelete
  3. Betul tu, pertamanya, kita kena bersyukur dgn apa yg ada. ..Sebab itu perlu baru Allah tambah rezeki kita.
    Kedua, kena tambah sumber, tak boleh nak harap Kerajaan ubah itu, ubah ini.
    Ketiga, mmg kena belajar kawal nafsu :P

    ReplyDelete
  4. betul tu..saya pun fikir macam awak jugak.baik kita tambah pendapatn.kalau tak memang susah la.saya ..

    ReplyDelete
  5. hmm betul tu, rara mmg ada buat side income,OT sket.jadiklahhh~

    ReplyDelete
  6. Pada kakaklah Huda nafsu itulah yg menguasai diri
    Jadi kalau pandai kawal nafsu pasti selamat

    ReplyDelete
  7. Betullah. kalau xde side income, menangis juga. mana nak bayar insurans lagi. asb loan lagi. nak harapkan kerajaan bg itu ini, kadang kala mungkin ada golongan lain yang lebih memerlukan. saya sendiri pun tak pernah dapat BR1M dari sejak kerajaan umumkan.

    http://lizazilda.com/misi-mencari-usahawan-premium-beautiful/

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...