23.10.14

Kisah nama dan makna

Tahniah kepada blogger comel molek Yuyu Zulaikha yang telah selamat melahirkan anaknya pada 10 Oktober lepas. Comel baby nya, geram nengok.

Malam tadi baca fb Yuyu dapat tau nama baby dah ditukar dari Luke Muhammad kepada Habib Muhammad setelah mendapat pandangan dari ustaz. Nama dan makna yang sedap, mudah-mudahan Habib akan terus membesar sebagai anak yang sihat dan soleh yea..

Bila baca kisah Yuyu tukar nama anak ni teringat kisah nama anak sendiri..Iye nama anak kedua aku Zara (Permaisuri) Afina (Yang Memaafkan). Teruja dapat baby girl aku memang dah excited nak guna nama Zara sebab suka pada nama Raja Permaisuri Tuanku Zara Salim Davidson (isteri Raja Dr. Nazrin Shah). Aku bayangkan kalau nama Zara tu mesti la cantik dan lembut je macam Tuanku Zara tu (nengok betapa berangannya aku kan?)

Tapi terus terangla Zara ni memang bayi yang mudah diserang sakit demam dan macam-macam lagi. Klinik dan hospital dah macam rumah kedua dah. Dan mak aku pernah la suruh aku tukar nama, katanya nama Zara tu berat la apa la, tak terbawak anak aku tu, huhu..

Aku ni pulak jenis yang eh, takkan la kot...Susah la nak percaya benda-benda tu semua. Tapi takdelah Zara ni memanjang sakit je sampai aku tak boleh buat apa, tapi kalau dalam sebulan demam tu bukan sekali la..So pasrah dan redha je la kan..Masa tu pun aku takde mintak pandangan ustaz so memang teguh gitu nak guna nama Zara tu sampailah sekarang ni kan..

Alhamdulillah lepas umur dua tahun Zara makin sihat dan makin bijak. Syukur pada Tuhan. Tak taulah kenapa aku memang nak sangat nama Zara tu, sebab aku rasa macam cantik kot haha...Lepas tu perangai Zara pun macam princess la, berangan tak tentu hala macam aku gak masa kecik-kecik. So far ok je nak jaga Zara ni tapi kuat merajuk pun cam aku gak.

Yang pasti semua anak aku namanya memang mula dengan Z, tak tau kenapa aku suka dengan Z. Kesian diaorang nak kena tunggu sampai akhir masa nak periksa ke interview ke apa ke kan..Pasrah jelah ye anak...Zarif walaupun start huruf Z tapi dia selamat sebab ada Muhammad kat depannya.

- Muhammad Zarif
- Zara Afina
- Zahia Aisyah

Adik aku lagi lah senang..Anak dia dua orang nama semua pendek belaka satu perkataan je;

- Nasya
- Nuha


Sekianlah entry aku untuk hari ni...

3 comments:

  1. nama unlce sebenar ahmad albab... tapi sebab kuat menangis, kena tukar jadi uncle gedek...

    haha

    ReplyDelete
  2. Betul tau Huda nama bermula Z selalu kalau exam kena duduk last-last. Tapi kalau meja pusing kadang nasib baik dpt kat depan:)

    ReplyDelete
  3. saya suka nama anak pendek2..heheh..dulu masa lahirkan Mikhail punya la ramai bagi cadangan nama suruh letak awal nama tu "muhammmad"..ada yang bagi Muhammad bla..bla..bla...panjang sangat bagi saya kalau nak letak Muhammad,baik Muhammad saja..tak mau ada nama hujung2 nya..lepas tu ada pulak yang tak mau..tak mau sudah..hahahhaapa pun saya suka nama MIkhail ..Mikhail saja...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...