5.1.12

Katak? V ok..

Nak bagitau ini bukan entry lucah..

Semalam, lepas mandikan zara, aku test dia;

Aku: Adik ni apa namanya? (tunjuk kat alat sulit dia)

Zara: Ni katak..

Aku: Apa? Ulang balik

Zara: Katak..

Aku: Adik...Ni bukan katak..Katak tu frog, sapa ajar katak?

Zara: Cikgu..(merujuk pada pengasuh dia - tapi tak tau pengasuh yang mana, pasal ada ramai)

Aku: Tu bukan katak..tapi V, V for Vagina..ok..


Sebenarnya dah berulangkali aku ajar dia tentang ni, dan selalu kena ingatkan..Kenapa kita nak tipu budak-budak. Otak budak sekarang sedang berkembang dan boleh terima apa yang kita ajar. Abah aku kata kita tak boleh tipu budak-budak. Budak sekarang bukan macam zaman kita dulu..

Budak sekarang bijak bertanya..Masa zarif kecik dulu pun, bila dia tanya aku apa nama alat sulit dia, aku serba salah nak bagitau, samaada perlu bercakap benar ataupun nak cakap "bird" macam orang dulu-dulu selalu ajar..

Tapi budak sekarang dia tau "bird" tu binatang yang terbang, so macamana tu? Lepas tu aku ikut je cara abah aku, yang kita kena berterus terang dengan budak-budak..So just tell the truth..

Kesimpulannya, kalau diaorang tanya aku apakah nama alat sulit diaorang, aku akan cakap untuk zara namanya V, dan zarif namanya P. Tapi aku kena selalu ingatkan diaorang la..Aku takmo diaorang salah sebut nanti.

Lain orang lain caranya. Tapi untuk aku, aku cuba untuk berterus terang sebab berdepan dengan budak-budak yang bijak bertanya adalah satu cabaran dan diaorang pulak akan repeat balik apa yang aku ajar depan mak abah aku atau orang lain..



8 comments:

  1. oppppssss dye bertanya ye kak.hmm budak2 skrg mmg bijak kan kak.otak dorg mmg berkembang.

    ReplyDelete
  2. asalam ...salam kenal ... saya dah jadik follower awak ... sudilah kiranya menjadi follower saya ... saya new bie ...usia blog belum seminggu lagi ...minta tunjuk ajar ..tq.

    ReplyDelete
  3. anak kwn sy kata, tu flower.. hehe

    ReplyDelete
  4. bagus juga cara tell the truth tu.. akak masih guna cara lama tu.. tp rasanya boleh praktikkan juga cara ini.. terima kasih ye atas entry ni.. at least membuka minda akak utk memikirkannya juga..

    ReplyDelete
  5. first time dengar nama gitu...
    macam saya ramai boy, risau gegurl konfius pulak..kenapa lain dari dia he..

    ReplyDelete
  6. sama terus bagitau yg betul
    tapi in BM lah..hihi~

    ReplyDelete
  7. ekekke kalau akak , akak cakap pepekkk .. seyess sbb x pandai nak guna ayat lain ..
    cuma btahu kena hati2 dan bukan boleh tunjuk2 kat orang ....

    insyaallah dia akan paham , janji apa yg kita nak btahu tuu penting pada dia dan sama ;)

    ReplyDelete
  8. katak? macam mana la boleh timbul katak:)
    V pun ok gak. saya cakap pet pet. anak pun dah ikut cakap macam tu. sampaikan yang si adik punya yang boy tu pun dia panggil pet pet. hehe
    mencabar betul kan nak menjawab soalan anak2 ni. pening nak pk jawapan yang sesuai

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...