18.10.11

Sifat murni dalam diri

Aku tau hampir kebanyakan blog buat entry mengenai kisah budak 2 tahun yang dilanggar tapi tak dipedulikan orang ramai..Entahlah yea, aku tak nengok pun klip video tu pasal aku tak sanggup. Aku tak sanggup nengok dan emosi aku terganggu. Lagi-lagi yang melibatkan budak-budak. Lagi pulak umur 2 tahun lebih kurang umur zara je.

Nak komen banyak pun aku tak tau. Cuma yelah kan, pelik dunia di akhir zaman ni, masing-masing dah tak punya perasaan. Masing-masing lebih rela memerhati dan mementingkan diri sendiri. Aku takmo cakap pasal orang lain, aku nak cakap pasal diri sendiri je. Harapnya aku masih punya perasaan kasihan dan belas, dan jugak masih punya perasaan untuk membantu orang lain. Aku cukup takut kalau dengan gaya hidup masa sekarang membuatkan aku makin jauh dari sifat-sifat murni tersebut.

Jangan kata orang yang kena langgar la, nilaikan diri kita, andaikan kalau kita nampak anak kucing yang nak melintas jalan dalam keadaan takut-takut di jalan besar yang penuh dengan kereta lalu lalang, mampukah kita berhenti kejap dan selamatkan anak kucing tersebut ke tempat lain? Tanya diri sendiri dulu..

Takkan la kita nak kata "ala, tu binatang je, bukannya orang pun.." Masalahnya baik manusia ke mahupun binatang, yang penting sifat murni dalam diri itu yang kita kena semai..

Berdoalah pada Tuhan supaya kita semua masih punya sifat-sifat yang murni dan tunjukkan kebaikan dalam diri pada anak-anak kita supaya sifat-sifat itu terus kekal diwarisi, meskipun zaman kian berubah.

6 comments:

  1. serius amy x nak tahu dan x nak amek tahu..sebab kalau amy dah amek tahu sure amy akan marah dan sedih di atas aa yang dorang lakukan..semalam sempat juga lihat video tue..

    ReplyDelete
  2. akak pun tak sampai hati nak tgk video tu.. dgr pun dah ngeri.. kenapalah smp hati org buat tak peduli kan.. sedihnya..

    ReplyDelete
  3. Yup, ramai dah up video tu kat fb. Tapi tak sampai hati nak tengok. Sebab baca komen-komen pun dah rasa macam menyayat hati. Teringat anak-anak di rumah pengasuh.

    Negara luar gitu situasi dia, negara kita orang giat buang anak sana sini. Hidup macam tak ada pedoman. Entah mana campak hati, campak isi perut pun tak tau. Migrain dengan manusia mcm ni.

    ReplyDelete
  4. uiksss baru tau dari blog ni..naper ai tak tau ni? hurmmm..

    tak kisah la apa pun..kalau kucing mati depan mata pun..perasaan sebak akan ada dalam hati ni..ini kan pulak anak manusia..alahai..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...