27.4.11

Jenis-jenis strok / angin ahmar

Salam,

Kejadian semalam masih menghantui aku sampai ke hari ni. Mrhubby kata takde semangat nak pergi kerja, tapi aku bertanggungjawab nak bagi semangat pada dia atas kejadian yang tak disangka-sangka ni. Mak mentua masih lagi berada di hospital. Aku cuma harap dia cepat sembuh walaupun aku tak tau apa akan jadi pada masa akan datang.

Rentetan tu, aku nak share tentang penyakit strok pada yang tak tau..Aku pun sama, tau sebut je, tapi kali ni kita belajar dengan detail sikit.


APAKAH STROK / ANGIN AHMAR

Strok/angin ahmar adalah satu keadaan dimana berlakunya penyempitan salur darah ke bahagian otak atau salur darah pecah. Sebahagian dari tisu otak akan rosak disebabkan kekurangan bekalan oksigen

Apabila bahagian tisu otak tersebut rosak, ia akan mati lalu fungsi otak akan hilang. Diantara simptom/gejala yang ketara adalah pengsan, tidak sedarkan diri dan/atau lemah sebahagian anggota. Strok/angin ahmar adalah penyakit yang merbahaya yang boleh mengakibatkan kecacatan kekal diperingkat dewasa


ADA 2 JENIS STROK / ANGIN AHMAR UTAMA;

THROMBOTIC/ISCHAEMIC STROKE
Ia berlaku apabila salur darah arteri ke bahagian otak tersumbat


HAEMORRHAGIC STROKE
Ini berlaku apabila salur darah arteri ke bahagian otak pecah


Yang mak mentua aku kena adalah strok yang kedua ni - HAEMORRHAGIC STROKE.


FAKTOR RISIKO UNTUK ANDA MENDAPAT STROK / ANGIN AHMAR ADALAH;

# Tekanan Darah Tinggi 
# Kencing manis 
# Paras kolesterol tinggi 
# Merokok
# Berat badan yang berlebihan
# Cara hidup tidak aktif (sedentari) 
# Tekanan/stress
# Pemakanan - kurang serat dan tinggi lemak
# Minuman keras - minum minuman keras yang berlebihan 


APAKAH GEJALA STROK / ANGIN AHMAR?

# Rasa semut-semut dan kebas secara tiba-tiba pada sebahagian badan
# Rasa lemah, kebas atau lumpuh bahagian muka, kaki atau tangan secara tiba-tiba
# Celaru/keliru, susah bertutur atau memahami pertuturan orang awam secara tiba-tiba
# Sakit kepala yang kuat tanpa sebab tertentu
# Penglihatan kabur tiba-tiba pada sebelah mata atau kedua-dua mata
# Sukar berjalan, pening atau hilang imbangan atau koordinasi secara tiba-tiba
# Sukar menelan


RISIKO UNTUK MENDAPAT STROK / ANGIN AHMAR BOLEH DIKURANGKAN MELALUI;

# Kawal tekanan darah
# Kawal tahap Kolesterol
# Kawal penyakit Diabetes
# Amalkan cara pemakanan sihat
# Berhenti merokok
# Kerap bersenam
# Menangani tekanan mental
# Kurangkan pengambilan minuman keras 


Kalau sesiapa nak tau tentang sokongan pesakit strok / angin ahmar, boleh klik link di bawah;


Ok, semua info yang aku dapat dekat sini atau korang boleh je ke portal MYHEALTH. 

 
Kesimpulannya, apa yang berlaku semalam membuatkan aku terfikir betapa kita perlu sangat-sangat hargai ibu bapa selagi hayat mereka ada dan sentiasa berbuat baik..

Aku tak tau apa nak cakap lagi, hakikatnya aku speechless dan aku cuma berharap semoga mak mentuaku cepat sembuh..

4 comments:

  1. oooo. ni punca strok,
    ingat sbb angin.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum semua...kepada sesiapa yang menghidapi penyakit angin ahmar boleh hubungi saya.insyAllah saya bleh membantu bg memulihkan penyakit tersebut.dh ramai testimoni yg saya buat terhadap penghidap strok sumuanya sgt berpuas hati dgn kesan serta perubahan dlm masa 40minit sj.semuanya dgn izin Allah.saya hanya ingin membantu (012-5579732)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum semua...kepada sesiapa yang menghidapi penyakit angin ahmar boleh hubungi saya.insyAllah saya bleh membantu bg memulihkan penyakit tersebut.dh ramai testimoni yg saya buat terhadap penghidap strok sumuanya sgt berpuas hati dgn kesan serta perubahan dlm masa 40minit sj.semuanya dgn izin Allah.saya hanya ingin membantu (012-5579732)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...