12.5.11

Ada apa dengan buku pink / buku merah?

Salam,

Selamat pagi semua. Hari ni cuaca nampaknya macam mendung, tapi boleh jadi jerebu jugak kan..So kalau hujan hari ni, alhamdulillah. Sejuk sikit rasanya. Malam tadi memang sengaja takmo update blog, lepas kemas rumah memang dengan sengaja nak berehat dan menghabiskan masa menonton showdown kat tv8. First time tu nengok rancangan menari-nari ni. Ok gakla..

Ok-ok, back to the topic. Ni rentetan aku baca kisah member aku ni, kalau nak baca boleh g sini. Yup, it's again pasal buku merah. Noi, kat sini aku panggil buku merah je. Bagi mereka yang first time pregnant, memang ada kelam kabut sikit, maklumlah kan takder pengalaman, serupa macam aku dulu. Tapi  sebab mak aku adalah bekas nurse bahagian klinik pakar sakit puan, so adalah rujukan..Eh, korang tau ke buku merah ni?

Orait, sebenarnya betul gak eh, aku pun tak sure, betul ke buku merah ni wajib ada ke tak? Kalau kita nak bersalin kat private macamana? Kena ada buku merah jugak ke? Aku tak tau jawapan yang tepat. Tapi mengikut rujukan mak aku dan jugak kawan-kawan di Batu Pahat la..ni yang aku tau la; Buku merah ni kena ada kalau nak bersalin kat hospital kerajaan. Tapi sapa yang nak bersalin kat private, diaorang buat jugak buku merah ni as back up. Means, private pun ada buku, govt pun ada buku jugak.

Sebab apa? Sebabnya..pernah di Batu Pahat ada cases..Dan cases tu melibatkan nyawa, bila jadik macam gitu, private takmo lah amik case-case serius kan. Private hosp kat BP ni pun bukannya banyak, diaorang nak jagalah imej dan reputasi, kata business kan. So kalau ada kematian berlaku ke, of course la nama private hosp tu akan tercemar. Jadik bila ada case2 yang serius melibatkan nyawa ni terus la diaorang nak hantar ke govt hosp. Yang jadik masalahnya (ni pernah aku dengar cerita la), bila dah berlaku kes-kes gini, govt hosp pulak takmo amik pasal takder rekod buku merah ni la..Apart from this la, mereka-mereka di BP ni kebanyakannya buat dua buku..Ni yang aku taulah pasal banyak kawan-kawan aku yang bersalin private buat cam gini.

TAPI, aku tak taulah kot ada yang kat BP ni buat satu buku je kalau nak bersalin kat private hosp. Sebenarnya aku rasa taklah wajib kot buku merah ni tapi orang banyak buat sebagai backup takut berlaku perkara-perkara yang tak diingini.

TAPI, aku rasa setiap negeri cara dia berbeza kot. Agaknya la kan. Ada yang kata tak wajib, kot ada tempat lain yang wajibkan. Aku tak kata kat BP ni wajib ke tak? Aku rasa ia DIPERLUKAN dan sebagai BACKUP je.

Yang penting aku doakan kawan aku NOI selamat menempuh setiap cabaran sebagai ibu mengandung dengan tabahnya. Dan semoga selamat bersalin. Masa tu sekejap je. Rasa macam baru je baca cerita ko kawin..


3 comments:

  1. betul betul kak, kalau nak bersalain private pun better wat buku merah. sebab macam akak cakap la tu..kalau kita buat regular check kat private, kalau depa mau bagi aklumat pesakit takpala. Tapi baik bake up in case keadaan kelam kabut. Zakiah dulu 8 bulan kebawah cek di KK. pas komfirm nak bersalin private baru pi cek di private dan tak cek di KK dah. ada kawan zakiah dua2 dia pi..:)

    ReplyDelete
  2. kannn...mcm baru je aku kawen. aku tau dah entry ni mesti pasal aku! ahahaha..thanks udet.. aku dah buat pun hah. buat sebab...sebab aku geram!! buley?..haha... anyway, thanks for your wish yer..kejapp je lagi masa tu..takoottttt...:(

    ReplyDelete
  3. wajib buku merah kalau hospital swasta yg dipilih utk bersalin tu tak ramai pakar gynea . .kalau ada ramai pakar gynea macam prince court, SDMC , Pantai Hospital kalau ada kes dorang x transfer general hospital pun. . kalau nak senang cai hospital yg ramai pakar gynea :) .

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...