1.12.11

Kelas mengaji

Alhamdulillah, petang semalam aku dah daftar zarif ke kelas mengaji. Insyaallah petang ni dia dah mula la kelas mengaji. Aku pilih masa dari pukul 5.00 petang waktu cuti sekolah ni dan kelas tu taklah lama. Ustazah yang mengajar tu muda dari aku, lembut pulak orangnya..:)

Untuk pengetahuan, sebelum ni zarif memang mengaji kat sekolah agama PASTI start dari 5 tahun lagi. Mula-mula dia guna IQRA' lepas tu bertukar pulak ke QIRAATI..Sekarang mungkin ke IQRA' semula. Memang tak macam zaman aku mengaji la, guna muqadam yang biasa tu kan..Insyaallah aku rasa dia ok. Hari ni ustazah akan nengok kemampuan zarif mengaji setakat mana.

Kalau musim sekolah nanti, zarif akan start mengaji lepas dia balik sekolah agama dalam pukul 3.30 petang gitu. At least aku lega la, dia dah ada tempat untuk belajar mengaji.

Kalau boleh aku sendiri nak ajar anak-anak mengaji tapi aku tau ilmu aku tak cukup. Setakat baca boleh la tapi dari segi hukum tajwid tu masih kurang ilmunya. Itupun ada yang dah lupa..

Kat kelas mengaji untuk zarif ni ada jugak diajar untuk orang dewasa. Insyaallah, mana tau aku pun nak join sekali kan, menambahkan ilmu di dada..Yelah umur makin meningkat, tapi ilmu nak ke 'alam' lagi satu tu, memanglah tak cukup lagi.



11 comments:

  1. hantar iqra' la bagus....
    anak saya 6 tahun dah boleh baca sendiri

    ReplyDelete
  2. baguih2... belum lagi antar atikah ngan azalia kebetulan kat genius aulad der belajar iqra'.. kira okler kot... nanti kalau dah masuk quran nak kena cari guru gakler kot...

    ReplyDelete
  3. @ azam - yang saya hantar ni memang iqra' pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ..boleh tak saya nak tahu alamat kelas mengaji tu di mana

      Delete
  4. teringt dl ngajar budak ngaji..hehehe..

    ReplyDelete
  5. Anak2 akak bertukar-tukar. Pernah belajar mengaji dengan guru lain dua kali.

    Memang ok, tapi nanti kami stop dan ajar sendiri semula.

    Sebenarnya kami tengok mereka, bila dah start malas aje, hantar dengan orang, nanti bila mereka sendiri dah malas mengaji dengan orang, ajar sendiri...:)

    Mood dioarang ni berubah2, apa pun Aqil dah masuk juzuk 20, Alia baru juga naik Quran, Abid guna Al-Baqry

    ReplyDelete
  6. As salam huda. KC dtg baca dan komen entry. Zmn KC kecik dulu, iqram mmg tak da. kita guna muqadam je, kan. Hrp2 Zarif hepi dgn kelas mengaji dia. Eh .. KC follow huda ye. Senang nak baca entry nnt.

    ReplyDelete
  7. pernah hantar anak ngaji, pelbagai masalah dan dugaan datang...last2 ajar sediri, moga diberkati..

    ReplyDelete
  8. Sara belajar kat Pasti dulu...tapi dah cuti skolah ni aku sndiri yg ajar
    Iqra tu..

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah :)

    kena seimbangkan dunia dan akhirat :)

    ReplyDelete
  10. next year sy pun plan nk hantar anak masuk kelas mengaji.. skrg tgh duk survey2 la nih..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...