13.7.11

Kalau diaorang diam, awak yang susah

Salam,

Pernah tak korang marah-marah anak korang bila diaorang tak tau duduk diam?

Fuhh, kalau dengan aku, memang selalu la diaorang kena..Kena bebel..Haah, kalau aku jadik anak pun, confirm aku pun rimas dapat ibu cam aku ni..Asik nak marah je..Abis cakap sekali takmo dengar, aku cakaplah berkali-kali..

Lepas tu bila  anak-anak ni asik berlari sana sini, pun aku marah jugak.."Boleh tak duduk diam zarif, zara..Karang kalau berlari sana sini, terjatuh ke terhantuk ke, kan dah susah..cuba duduk diam-diam.."

"Kenapa bongkar bakul mainan tu, nanti dah sepah sapa nak kemas balik tu? Confirm ibu yang kena kemas kan.."

"Kenapa sepahkan kusyen atuk ni? Sapa nak kemas ni? Cubalah duduk diam-diam dan sopan sikit.."
 
"Zara, kenapa keluarkan sudu-sudu kat dapur ni? Siapa nak kemas ni? Duduk diam-diam boleh tak?"

Satu hari aku kena sound dengan abah,  "Dah namanya pun budak-budak, memang patutlah diaorang aktif, gerak sana sini..Esok kalau diaorang ni diam tak gerak-gerak, awak pulak yang susah hati.."

Oh..terasa betul aku dengan teguran abah tu..Takperlah anak-anak..geraklah, panjatlah dan berlarilah ke sana sini..Sekurang-kurangnya hati aku senang..:)

budak yang memang tak reti diam

ada budak yang diam je ke bila nampak mainan?

7 comments:

  1. betul... betul.. anak2 yg aktif adalah anak2 yg sihat.. so biarlah mereka bergerak aktif.. betul ckp abah tu kalo dah tak bergerak of course kitala yg paling risau :(

    ReplyDelete
  2. hehe.huda, samalah akak pun kuat bebel dan selalu kata kenapalah korang ni tak reti duduk diam.

    Pernah kena sound dengan ayah gak benda serupa macam yg huda kena tu...hihi.

    Betul juga kan, mereka aktif maknanya mereka bijak, nak explore sesuatu...

    ReplyDelete
  3. ooohhhh..sama la ngan anak2 aku...smpai kekadang tak terkata dah..asal dieorang tak patah riuk tak berdarah lebam sana sini sudah...

    ReplyDelete
  4. yang situasi ni sama mcm kite hahaha..
    tapi g sound tu ai ler huhu..

    hubby suka suruh anak diam senyap..nak rehat..
    tapi mama back up lik..sepi kalau diaorg tak de..
    masa tu baru kite rasa kesunyian huhu..senyap hubbyku.. ;p

    ReplyDelete
  5. @queen-memang pun..so insaf dah..lepas ni biarlah diaorang aktif je..

    @kak yus-kan, orang tua lebih memahami, suami kita pun selalu cakap biarlah diaorang aktif..tapi kita je rimas nengok berlari sana sini dengan bersepah je

    @acik-semua anak-anak kita serupa je..tulah aktif tanda sihat..

    @pinky momma-betul tu..kalau anak-anak dah senyap nanti kita sebagai parents rasa susah hati lak kan...biar diaorang bebas bergerak aktif..

    ReplyDelete
  6. setuju sangat2 kata en suami kamu

    tapikan..
    dalam 10-15 tahun..
    sure kita rindu mereka..
    mesti mereka dah berasrama penuh atau mungkin dh bekerja

    ReplyDelete
  7. kalau dia tidak boleh diam ...bersyukur banyak2...petanda budak bijak tu...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...