8.7.11

Kesang oh Kesang

Salam,

Mungkin korang tak rasa apa dengan artikel ini, tapi aku kena jugak publish dalam blog sebab Kesang tu kampung aku..:) Ohh, baru aku tau nama Kesang tu dari apa..:)

Korang tak tau ke Kesang tu kat mana? Kampung Kesang tu kat Muar sebelum masuk kawasan Sungai Rambai Melaka..Kira dah hujung muar la tu..Biasanya Kesang ni dikaitkan dengan rumah Ramlah Ram..hehe. Senang kata rumah atuk aku tu, selang dua rumah je la dari rumah dia..

So pada sesiapa yang pernah / nak ke Melaka melalui jalan lama, confirm korang akan nampak rumah atuk aku tu. Memang betul-betul tepi jalan dan mengadap Sekolah Kebangsaan Kesang..Wah, tetiba motif bagitau rumah atuk aku ni apahal?

Mengikut sejarah nama Kesang wujud sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka dan dikaitkan dengan dua ancaman penduduk yang mengusahakan sawah padi ketika itu.

Menurutnya, pesawah menghadapi ancaman tanah sawah selalu kering (gersang) hingga memaksa pembinaan sebuah terusan dari Kuala Kesang hingga Tanjung Gading.

Ancaman kedua pesawah  ketika itu ialah serangga yang memusnahkan padi dikenali sebagai kesang atau nama saintifiknya 'Acanthocoris Scabrator'.

Akibat kedua ancaman itu, penduduk menamakan kawasan berkenaan sebagai Kesang dan kekal hingga sekarang.

Petikan berita : Harian Metro 7/7/2011

1 comment:

  1. dah byk kali la aku lalu tu...ni nak lalu sana lg ari ahad nnt...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...